جمعه، تیر ۱۹، ۱۳۹۴

عمر شریف در ۸۳ سالگی درگذشت

عمر شریف بازیگر مصری سینمای هالیوود بر اثر ایست قلبی در قاهره درگذشت. ایفاگر نقش "دکتر ژیواگو" هنگام مرگ ۸۳ سال داشت.
عمر شریف، بازیگر نامدار مصری که در جوانی به سینمای هالیوود راه پیدا کرد، روز جمعه (دهم ژوئيه) در بیمارستانی در قاهره درگذشت.
عمر شریف، با نام واقعی میشل دمیتری شلحوب، در ۱۰ آوریل ۱۹۳۲ در خانواده‌ای از مسیحیان کاتولیک در شهر اسکندریه، شمال مصر، به دنیا آمد.
عمر شریف کشف یوسف شاهین، سینماگر بزرگ مصر، بود. او اولین بار در سال ۱۹۵۳ در فیلمی از یوسف شاهین به نام "صراع في الوادي" (نبرد در بیابان) ظاهر شد.
او در سال ۱۹۵۵ با فاتن حمامه، محبوب‌ترین ستاره سینمای مصر ازدواج کرد و به خاطر این زناشویی به دین اسلام گروید و نام "عمر شریف" را برگزید.
عمر شریف، با اندام ورزیده و سیمای دلنشین، در سینمای مصر با رشته‌ای از فیلم‌های موزیکال و پرماجرا به شهرت فراوان رسید.
در سال ۱۹۶۲ که دیوید لین، کارگردان بزرگ بریتانیا، برای فیلم حماسی "لارنس عربستان" در جستجوی بازیگری عرب بود، عمر شریف را برای ایفای نقش "شریف علی" انتخاب کرد. بازی هنرمندانه عمر شریف در این فیلم راه او را به سینمای هالیوود باز کرد.
نمایی از فیلم لارنس عربستان نمایی از فیلم لارنس عربستان
او در سال ۱۹۶۵ نقش اصلی را در فیلم "دکتر ژیواگو"، اثر معروف بوریس پاسترناک، باز هم به کارگردانی دیوید لین به عهده گرفت. در آن فیلم او با بازیگرانی نامور مانند جولی کریستی، جرالدین چاپلین، تام کورتنی، الک گینس و رد استایگر همبازی بود.
فیلم معروف بعدی عمر شریف "دختر مسخره" به کارگردانی ویلیام وایلر بود که در آن در کنار باربارا استرایسند هنرنمایی کرد.
عمر شریف روی هم در نزدیک ۸۰ فیلم سینمایی نقش ایفا کرد و سه بار موفق به کسب جایزه سینمایی گلدن گلوب شد.
عمر شریف همواره، به خاطر رفتار "غیراسلامی" از سوی اسلامگرایان مورد انتقاد و حتی تهدید بود.

او درباره خطر به قدرت رسیدن بنیادگرایان در مصر هشدار داده و اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود: «خوشبختانه زمانی که در مصر به قدرت برسند من دیگر در قید حیات نخواهم بود.»
عمر شریف، نامدارترین بازیگر سینمای مصر و کشورهای شرقی بود که در هالیوود به موفقیتی کم نظیر دست یافت. او در جهان عرب از محبوبیتی فوق‌العاده برخوردار بود.
  • تاریخ 10.07.2015
  • نویسنده AA

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر