از این پس پلیس هلند هشدار در مورد کودکان گمشده را به‌شکل مستقیم به کاربران فیس‌بوکی می‌فرستد.
این سامانه که «امبر آلرت» (Amber Alert)  نامیده می‌شود تاکنون برای افرادی که داوطلبانه شماره تلفن خود را در اختیار پلیس گذاشته بودند، فرستاده می‌شد. از این پس بیش از هفت میلیون کاربر فیس‌بوک در هلند به‌طور خودکار این پیام‌ها را دریافت می‌کنند تا در صورت مشاهده کودک گمشده، پلیس را در جریان بگذارند.
این پیام بلافاصله در بالای صفحه فیس‌بوک یا تلفن شخص پدیدار می‌شود. به این ترتیب میلیون‌ها نفر دیگر در جریان گمشدن کودکان قرار می‌گیرند تا درصورت مشاهده آن‌ها پلیس را در جریان بگذارند.
«امبرآلرت» در حال حاضر خود صفحه جداگانه‌ای در فیس‌بوک دارد که ۱۶۷ هزار همراه دارد. تاکنون پیام‌ها فقط در تایم‌لاین این افراد ظاهر می‌شد ولی از امروز، پنج‌شنبه دوم ژوئیه / ۱۱ تیرماه، هشدارها بلافاصله بر صفحه فیس‌بوک بیش از هفت میلیون کاربر هلندی ظاهر می‌شود.
فرانک هون، سخنگوی «امبرآلرت» می‌گوید: «بدین ترتیب ما سریع‌تر تعداد بیشتری از مردم را در جریان خواهیم گذاشت.»
پلیس در صورتی از «امبرآلرت» استفاده می‌کند که کودک گمشده یا ربوده شده در خطر جانی باشد. در هلند تاکنون دو و نیم میلیون نفر مستقیماً به سامانه «امبرآلرت» وصل بودند، که بدین ترتیب در مجموع ۱۲ میلیون نفر در جریان اتفاق قرار می‌گرفته‌اند.
این سامانه هشداردهنده سالانه بیش از ۱۰۰ بار به کار گرفته می‌شود. نام و عکس کودک گمشده از طریق اخبار، پیامک و همچنین از طریق بیلبوردها در مراکز پرتردد به اطلاع مردم می‌رسد.
از هر سه کودک گمشده، دو تن توسط اطلاعاتی که مردم توسط این سامانه به پلیس می‌دهند، پیدا می‌شوند.
پیش از این استفاده از فیس‌بوک برای «امبرآلرت» در آمریکا و کاناداپیشتر شروع شده بود ولی از میزان تأثیرات آن هنوز اطلاعی در دست نیست.
RADIO ZAMANEH