سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

#ایران چوب حراج خام فروشی بر منابع ملی

خام فروشی مواد
  1394/4/23




زدن چوب حراج خام فروشی بر منابع ملی توسط رژیم آخوندی به‌منظور غارت و چپاول و به دست آوردن سودهای باد آورده، وجه دیگری از فساد و غارت نهادینه شده در این نظام فاسد است.
نظام ضد‌ملی و ضد‌مردمی ولایت‌فقیه با سیاست خائنانه و ضد‌ملی خام فروشی، به منابع معدنی چوب حراج می‌زند و کشورهای دیگر از طریق خرید مواد خام ایران، سودهای بادآورده به چنگ می‌زنند.
زیرا با افزایش افزوده بر مواد خام گاهاً تا 300 برابر قیمت مواد خام خریداری کرده سود می‌برند. در صورتی‌ که اگر ساز و کار تولید و مکانیسم‌های ارزش افزوده در داخل کشور وجود داشت، ارزشهای افزوده به جیب خارجیان نمی‌ریخت و نصیب صاحبان صنایع و مشاغل داخلی می‌شد.
سیاست وطن ‌فروشانه خام‌فروشی توسط نظام آخوندی، آن روی سکه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها و صنایع کشور و بیکاری کارگران ایرانی است، اما در عوض صنایع کشورهای دیگر رونق می‌گیرد.
سنگ آهن یکی از موادی است که به‌صورت خام‌فروشی صادر می‌شود، اما تولیدکننده بندرعباسی وقتی به معدن مراجعه می‌کند جواب می‌گیرد برو از خارج وارد کن. (تلویزیون شبکه پنج7بهمن 93)
یکی ازدلایل اعتراضات و اعتصابات کارگران معدن سنگ آهن و فولاد بافق، اعتراض به سیاست ضد‌ملی خام‌فروشی است.
کارگران معترض در این کارخانه می‌گویند: ”ایادی رژیم به‌دلیل سود زیادی که خام فروشی مواد معدن برایشان دارد، از تحویل سنگ‌های استخراج شده از معدن به کارخانه‌های ذوب آهن و روی در بافق خودداردی کرده، و توسط واسطه‌ها آنها را به خارج صادر می‌کنند، و کارخانه مجبور می‌شود با قیمت بالاتری همان مواد خام را از خارج وارد کند.

به این ترتیب فرصت شغلی نزدیک به 1500 کارگر در کارخانه ذوب آهن و روی از بین رفته، و ایادی رژیم به بهانه نبودن مواد خام سالی چندبار اعلام تعطیلی می‌کنند تا حقوق کارگران را چپاول کنند“.
در شرایطی مواد و منابع کشور خام فروشی می‌شود که کالاهای صادراتی به‌گونه‌یی دیگر و به‌صورت کالاهایی دیگر و با خروج ارز، دوباره وارد کشور می‌شوند.
کارگزاران رژیم نیز به این امر اعتراف می‌کنند که خام فروشی باعث از دست دادن سرمایه، از دست دادن فرصت و به هدر رفتن تولید ملی می‌شود.

در صنعت نفت روزانه یک میلیون و300هزار بشکه نفت خام، یک میلیون و500 هزار تن میعانات گازی، و حدود ۸.۵میلیارد مترمکعب گاز در سال 93 توسط دولت آخوند حسن روحانی به‌صورت خام فروشی فروخته شده است.
به گفته سید شریف حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رژیم، اختلاف سودی که در خام فروشی و عدم خام فروشی وجود دارد، حداقل 300 برابر است.
هم‌اکنون رژیم آخوندی در منطقه در خام فروشی نفت رتبه اول یا دوم را دارد
در صنعت پتروشیمی 65 درصد محصولات پتروشیمی خام محسوب می‌شود و خام فروشی می‌شود. (تلویزیون شبکه یک 21تیر94)
خام فروشی منحصر به نفت و گاز و پتروشمی نیست، بلکه در حوزه‌های معدنی دیگر و در محصولات دیگری مانند چرم و مواد غذایی هم رایج است.
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در مورد زدن چوب حراج خام فروشی در معادن می‌گوید: ”در سنوات گذشته متأسفانه بخش عمده‌ای که از معادن ما استخراج شد از طریق خام فروشی به کشور چین رفت که با استفاده از تکنولوژی روز رقم بیش از 60درصد و به اعتقاد من تا 100 درصد ارزش افزوده را برای چینی‌ها فراهم کرد“.
در صنعت گندله‌سازی نیز سیاست خام فروشی اجرا می‌شود، مدیر عامل کارخانه فولاد بافق در این زمینه می‌گوید: ”گندله‌ای که ما خاکه و با 38-37 دلار ما امروز داریم صادر می‌کنیم که عایدمان چیزی حدود 10 دلار است گندله‌ای وارد می‌کنیم که قیمت آن چیزی حدود270دلار تا200دلار است“ (تلویزیون شبکه یک 27بهمن 93)
دبیر کانون انجمنهای صنایع غذایی در مورد خام فروشی زعفران می‌گوید: ”تنها 7درصد صادرات زعفران بسته‌بندی زیر ده گرمی است، تقریباً می‌شود گفت ما فله فروشی داریم می‌کنیم“ (تلویزیون شکبه یک 21خرداد94)

البته موارد فوق نمونه‌هایی از سیاست ضد‌ملی خام فروشی توسط رژیم آخوندی است، که منابع کشور را به ثمن بخس می‌فروشد، و در عوض صنایع کشور و به‌ویژه کارگران شاغل در حوزه صنعت و معدن را به خاک سیاه می‌نشاند.

اجرای این سیاست ضد‌ملی در حالی است که ولی‌فقیه ارتجاع به‌طور مدام شعار ”اقتصاد مقاومتی“ و ”تکیه بر ظرفیتهای داخلی“ می‌دهد، اما مهره‌ها و گماشته‌های نظام سراسر فاسد او، این چنین ثروتهای ملی را برباد می‌دهند و با خالی کردن جیب کارگران محروم ایرانی و ورشکست کردن صنایع کشور، جیب خود و صاحبان صنایع کشورهای دیگر را پر می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر