سوئد یکی از کشورهایی است که کمک های انساندوستانه در اختیار کشور افغانستان قرار داده است. اخیرا مقامات این کشور به دنبال آن هستند تا دریابند این کمک ها چگونه هزینه شده است.
سایت خبری رادیو سوئد، روز پنجشنبه 9 ژوئیه خبر داد که دولت سوئد درباره فعالیت ها و سرمایه گذاری هائی را که از سال ٢٠٠٢ تا ٢٠١٤ در افغانستان انجام داده تحقیق خواهد کرد.
وزیر امور خارجه سوئد، مارگوت والستروم، به همراه وزیران دفاع و کمک های خارجی در مقاله ای در روزنامه داگنس نیهتر منتشر کرده، ضمن اعلام این خبر عنوان کرده است که در این تحقیقات به چگونگی فعالیت های نظامی و سیاسی سوئد در افغانستان نیز پرداخته خواهد شد.
ازجمله نکات دیگر دراین تحقیقات، چگونگی هزینه شدن کمک هائی ست که به منظور پیش برد صلح، امنیت و بازسازی درافغانستان از سوی سوئد پرداخت شده است.
کشور افغانستان یکی از دریافت کنندگان اصلی کمک های انساندوستانه بین المللی است. به گزارش سازمان "گلوبال هیومانیتریان اسیستنس" (کمکهای انساندوستانه جهانی)، کشور افغانستان در سال 2012 با دریافت 492 میلیون دلار کمک انساندوستانه بین المللی 6مین دریافت کننده اصلی این کمک ها بوده است. این رقم برای سال 2013 بالغ بر 505 میلیون دلار برآورد می شود.
از سال 2003 تا سال 2012 کشور افغانستان 46 میلیارد دلار "کمک رسمی برای توسعه" (ODA) دریافت کرده است، که بالاترین رقم دریافت شده توسط یک کشور بحساب می آید.
اما با وجود تمامی این کمک ها، کشور افغانستان در سال 2013 به عنوان یک «دولت شکننده» شناخته شده است، و به همین دلیل کشورهای کمک دهنده، بر آن شده اند تا روش ارائه کمک های انساندوستانه خود را به این کشور مورد بازنگری قرار دهند.