منابع مخالفان سوری بعد از ظهر پنجشنبه 2-7-2015 از آغاز عملیات بزرگ نظامی گروه های اسلامی برای آزادسازی کامل شهر حلب در شمال سوریه خبر دادند.
این نخستین پیشروی نظامی نیروهای مخالف اسد به داخل شهر حلب که از دو سال پیش تاکنون تحت کنترل نیروهای اسد بوده است.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه پس از دمشق و مرکز فعالیت های مالی و تجاری - صنعتی این کشور به شمار می رود. تصرف این شهر که مرکز تجارت سوریه است ضربه بزرگی به نظام بشار اسد و همپیمانانش محسوب می شود.
به گزارش العربیه، رامی عبدالرحمن مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه در بیانیه ای با تایید این خبر گفت:« ائتلافی نظامی جبهه النصر و گروه احرار الشام، در این حمله صدها موشک به سوی مناطقی از حلب که هنوز در اختیار نیروهای دولتی قرار دارد، شلیک کرده‌اند».
گروه دیدبان حقوق بشر سوریه، که در بریتانیا مستقر است، اعلام کرده که در حملات گروههای اسلامی چهار غیرنظامی کشته و بیش از 70 نفر دیگر مجروح شده‌اند.همچنین پنج تن از نیروهای احرار الشام و النصره در درگیری با نیروهای ارتش اسد کشته شدند.
عبدالرحمن افزود:«بیشتر درگیری ها در منطقه «جمعیه الزهراء» که نیروهای اسد بیشتر در آنجا متمرکز شده اند، صورت گرفته است.
وی اظهار داشت :«البته چایره درگیریها به مناطق دیگری مانند «شهر قدیمی» حلب نیز سرایت کرده است».


به گفته تحلیلگران، سقوط دومین شهر بزرگ سوریه می‌تواند شکست مهمی برای نیروهای اسد و حزب الله تلقی باشد.
از زمان آغاز درگیری‌های سوریه در سال 2012، کنترل شهر حلب بین نیروهای دولتی و مخالفان سوری تقسیم شده بود. طی این مدت، نیروهای دولتی بیشتر بخش‌های غربی شهر را در دست داشته‌اند و مخالفان اسد با همه تنوع فکری در مناطق شرقی مستقر بوده‌اند
به گفته منابع حقوق بشری از آغاز نا آرامی‌های سوریه در مارس 2011، تا کنون بیش از 300 هزار سوری کشته شده‌اند.