چهارشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۴

#ایران#سوریه# جهان باید از ناتوانی در پایان دادن به بحران سوریه شرمسار باشد



• دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای به مناسبت سالگرد توافق ۳۰ ژوئن تصریح کرد سوریه در آستانه از هم پاشیدگی قرار گرفته است ...

دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای، به بحران سوریه و درد و رنج مردم این کشور اشاره کرد و گفت: جهان باید از ناتوانی برای پایان دادن به درگیری های سوریه شرمسار باشد.

  به نقل از آسوشیتدپرس، بان کی مون در بیانیه ای که روز سه شنبه (به وقت محلی) به مناسبت سالگرد توافق ٣۰ ژوئن (۹ تیر) ۲۰۱۲ منتشر کرد، افزود: سه سال پس از تصویب پیش نویس توافق ژنو برای استقرار صلح در سوریه، درد و رنج مردم این کشور عمیق تر شده و در آستانه از هم پاشیدگی قرار گرفته است.
به گفته وی، بیش از ۲۲۰ هزار سوری در این درگیری ها که وارد پنجمین سال خود شده، جان خود را ازدست داده اند و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور وادار به فرار از خانه و کاشانه خود شده اند.
بان افزود: بخش های مختلف سوریه در تسلط گروه های خشونت طلب از جمله گروه داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده هستند و میراث فرهنگی این کشور نیز مورد تهاجم قرار گرفته است.
دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه زمان برای یافتن راهی برای خروج از دیوانگی فرا رسیده است، تصریح کرد: جامعه بین المللی و به ویژه شورای امنیت دیگر نمی تواند بیش از این در مسیر پایان دادن به چرخه خشونت در این کشور، اتلاف وقت کند.
این بیانیه بان کی مون به مناسبت سومین سالگرد توافق ٣۰ ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو درباره «نقشه راه برای دستیابی به صلح در سوریه» منتشر شد.
در این طرح که به تصویب گروه اقدام برای سوریه رسید، روند تشکیل دولت انتقالی با دارا بودن قدرت کامل اجرایی و برگزاری انتخابات در این کشور پیش بینی شده است.
گروه اقدام شامل نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، ترکیه و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.
بان کی مون، در بیانیه خود از جامعه جهانی همکاری با استفان دمیستورا نماینده ویژه خود برای اجرای توافق ژنو را خواستار شد، آن هم پیش از وارد شدن آسیب غیرقابل جبران بیشتر به مردم سوریه و منطقه خاورمیانه.
بحران سوریه که در سال ۲۰۱۱ با سوق دادن اعتراضات مسالمت آمیز علیه اسد به سوی خشونت و جنگ مسلحانه و تروریسم آغاز شد، وارد پنجمین سال خود شده است.
در حالی دبیرکل سازمان ملل خواستار اجرای توافق ژنو درباره سوریه شده است که روز گذشته «فرانتس کلینتسویچ» معاون اول فراکسیون حزب حاکم روسیه در دوما و عضو کمیته امنیتی و دفاعی این مجلس با انتقاد از سیاست های کاخ سفید در خاورمیانه، تصریح کرد که آمریکا در مساله سوریه و اقدامات خود در مورد این کشور به نفع گروه های تروریستی اقدام و از آنها پشتیبانی می کند.


اخبارروز
1.7.2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر