پنجشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۴

#ايران عکسهای جدید سیاره پلوتو.. به دنیای یخی خوش آمدید


دبى – العربيه.نت فارسی
اولین عکسهای با وضوح بالا که از سیاره پلوتو به زمین مخابره شده حکایت از کوههای یخی به ارتفا 3350 متر دارند. این تصاویر نشان می دهد که هنوز تغییرات زمین شناسی در این سیاره و ماههای آن "چارون" و "هیدرا" ادامه دارد.
این کوههای بلند که 100 میلیون سال پیش تشکیل شده اند، دانشمندان ناسا را به حیرت انداخته اند. با توجه به عمر منظومه شمسی که 4.5 میلیارد سال تخمین زده می شود، این کوههای یخی جوان هستند و دانشمندان معتقدند که آنها هنوز در جریان فرایند شکل گیری قرار دارند.

منشا این کوههای یخی برای دانشمندان ناسا ناشناخته است، و آنها به دنبال فرضیه های جدید توضیح این پدیده نادر در این سیاره دوردست منظومه شمسی هستند.



این تصاویر توسط ماهواره "نیو هورایزن" از فاصله 770 هزار کیلومتری سطح سیاره پلوتو گرفته شده است. این ماهواره در سفر خود به پلوتو از فاصله 12500 کیلومتری آن و با سرعت 49 هزار کیلومتر در ساعت عبور کرد.

ناسا قرار است در ظرف 16 ماه آینده تصاویر ارسالی توسط ماهواره نیو هورایزن را بررسی و تحلیل کند. به گفته جان گرانسفلد، مدیر تحقیقات علمی ناسا، "این یک سرفصل واقعی در تاریخ بشریت است. پلوتو بر خلاف تصور پیشین ما یک جهان پیچیده و جالب است، و ما برای اولین بار متوجه این حقیقت شدیم."


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر