چهارشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۴

#ايران «حسابدار آشویتس» به چهار سال زندان محکوم شد

Oskar Groening

۲۴ تیر ۱۳۹۴
مرد ۹۴ ساله‌ای که ۷۰ سال قبل به عنوان حسابدار اردوگاه‌های «آشویتس» کار می‌کرد، روز چهارشنبه ۱۵ژوئیه/۲۴ تیر به جرم همکاری در قتل ۳۰۰ هزار نفر به چهار سال زندان محکوم شد.
حسابدار آشویتس، مسئول جمع‌آوری پول و اشیای با ارزش یهودیانی بود که به اتاق گاز فرستاده می‌شدند
اسکار گرونینگ، بارها نقش خود را در اعدام افراد در اردوگاه نازی‌ها در لهستان انکار کرده است. با این حال دادستان دادگاه لونه بورگ در آلمان، پس از به دست آمدن یادداشت‌هایش، او را به حمایت از رژیم فتل عام یهودیان متهم کرد.
حسابدار آشویتس در ماه آوریل سال جاری دستگیر شد و بیش از دو ماه است که دادگاه او به جریان افتاده. او بارها اذعان کرده بود که تنها به لحاظ اخلاقی گناهکار است. اکنون دادگاه آلمان او را به لحاظ قانونی نیز گناهکار شناخته است.

او پیش از این تأکید کرده بود که تنها چرخ دنده کوچکی در ماشین بزرگ مرگ در دوران نازی‌ها بوده است. اسکار گرونینگ به مدت دو سال، از سپتامبر ۱۹۴۲ تا اکتبر ۱۹۴۴ در بخش “حفاظتی ارتش نازی” خدمت می‌کرد.
او را از این جهت «حسابدار آشویتس » می‌خوانند که مسئول جمع‌آوری پول و اشیای با ارزش یهودیانی بود که به اتاق گاز فرستاده می‌شدند.
اتهام اصلی مطرح شده علیه او مربوط به ماه مه و ژوئیه ۱۹۴۴می‌شود. زمانی که ۱۳۷ قطار حامل بیش از ۴۲۵ هزار یهودی از مجارستان به اردوگاه آشویتس وارد شدند و ۳۰۰ هزار تن از این افراد مستقیماٌ به اتاق گاز فرستاده شدند. این عملیات بعدها به «عملیات مجارستان» معروف شد.
در سال‌های گذشته دادستان فرانکفورت از تعقیب پرونده گرونینگ خودداری کرده بود. او علت اصلی عدم تعقیب پرونده را موجود نبودن شواهد عینی میان اقدامات او و کشتار یهودیان عنوان کرد.
اردوگاه آشویتس، بزرگ‌ترین اردوگاه مرگ حکومت نازی‌ها در غرب شهر کراکوف لهستان بود.
نزدیک به ۱۱ میلیون نفر، از جمله شش میلیون یهودی در جریان پنج سال جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی کشته شدند.
 
رادیوزمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر