دوشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۴

#ایران تازه‌های منظومه شمسی، عکسهای جدید از سیاره پلوتون

تاريخ: PM 5:20:49 1394/4/22


سیاره پلوتون

سیاره پلوتون


سیاره پلوتون با قطر ۲۳۰۰ کیلومتر که از زمین ۴.۷ میلیارد کیلومتر فاصله دارد اخیراً توسط یک سفینه ناسا که برای شناسایی این سیاره به سمت آن پرتاب شده بود تصویر برداری شده است. سفینه نیوهورایزنز 9سال قبل توسط ناسا به فضا پرتاب شد تا به سمت پلوتون برود.
سه‌شنبه 23تیر 94 درست ده دقیقه به دوازده ظهر به وقت گرینویچ سفینه نیوهورایزنز، پس از سفر 9ساله‌اش، به نزدیکترین فاصله از پلوتون خواهد رسید، ۱۲۵۰۰ کیلومتری. اما این سفینه قبل رسیدن به این فاصله پیش دستی کرده و با دوربین خودش که به آن لوری می‌گویند یک تصویر از پلوتون گرفته و برای زمین مخابره کرده است. دانشمند اصلی این پروژه در ناسا آلن استرن می‌گوید: این عکس می‌تواند بهترین تصویر از پلوتون برای دهها سال بعد هم باشد، ویژگی این تصویر است که در آن چهار لکه سیاه سطح پلوتو که به کمربند تیره دور خط استوای پلوتون متصل هستند دیده می‌شوند.
این چهار لکه سیاه که تقریباً به یک اندازه و به یک فاصله هستند توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند بنا‌ به اظهارات دانشمندان ناسا نیوهورایزنز که به‌اندازه یک پیانو است و تقریباً پانصد کیلو وزن دارد با سرعت تقریباً پنجاه هزار کیلومتر در ساعت به پلوتون نزدیک می‌شود و با این سرعت در مدار آن قرار نخواهد گرفت و از کنارش خواهد گذشت.
لوری، دوربین نیوهورایزنز، از دو نوار به عرض هشتادکیلومتر با دقت ۸۰ پیکسل عکسبرداری خواهد کرد.
اما به‌دلیل فاصله، ارسال تصاویر بسیار کند خواهد بود و تا تمام آنها به زمین برسند ۱۶ ماه طول خواهد کشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر