واتیکان برای برگزاری نشست «حفظ سیاره زمین» نائومی کلاین، نویسنده برجسته ضد سرمایه‌داری و فعال محیط زیست را دعوت کرده است. قرار است در این نشست بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز شرکت کند.
نائومی کلاین، سال ۲۰۱۱، در جمع معترضان جنبش وال استریت
کلاین، نویسنده کتاب «سرمایه‌داری در برابر آب و هوا: این همه چیز را تغییر می‌دهد» در اولین واکنش خود این دعوت را «غیر منتظره» خواند .
پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک در ماه آوریل، در اولین سندی که ویژه معضل محیط زیست صادر کرده، خواستار «اقدام قاطع و عاجل» برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و گرمایش کره زمین شده است. پاپ در بخشی از گفتار خود خواستار پایان دادن به شیوه‌های زندگی تجملی و مصرف‌گرا در کشورهای ثروتمند شد و از آنها با نام شیوه‌های «دم دستی و سطحی» یاد کرد. گمان می‌رود پاپ در این بیانیه جمهوری‌خواهان آمریکا را هدف خود قرار داده بود.
جمهوری‌خواهان آمریکا نیز در جواب بیانیه پاپ شانه بالا انداختند و متفق القول گفتند: «پاپ باید علم را به نفع دانشمندان ترک کند.» آنها بارها بیانیه اخیر پاپ علیه تخریب محیط زیست را «ناقص و بی‌تدبیر» خواندند.
با این حال نائومی کلاین، حمله پاپ به جمهوری‌خواهان و همچنین دعوت پاپ از او در این نشست را «شجاعانه » خواند و آمریکا را به استفاده بیش از حد از سوخت فسیلی و دامن زدن به تخریب محیط زیست متهم کرد.
کلاین از آن دسته از فعالان محیط زیست است که به تغییر یا بهبود وضعیت آن در ساختار سرمایه‌داری معتقد نیست. به باور او اقتصاد سرمایه‌داری بر اساس اطمینان به رشد دائمی و بی‌پایان ساخته شده است؛ اما رشد بی‌پایان اقتصادی با مسئله کاهش چشم‌گیر سطح آلاینده‌ها ناسازگار است؛ تنها زمانی این امر ممکن است که اقتصاد جهانی تغییر کند و در نتیجه سطح آلاینده‌ها بیش از مقادیر حاشیه‌ای با کاهش مواجه شود.
«دکترین شوک و سرمایه‌داری فاجعه» یکی از مشهورترین آثار اوست که در ایران با برگردان مهرداد شهابی و میرمحمود نبوی منتشر شد.
رادیوزمانه