پنجشنبه، تیر ۱۸، ۱۳۹۴

#ایران#کیهان میلیون‌ها سیاهچاله مخفی دارد







برخی از بزرگترین سیاهچاله‌ها زیر پوشش‌های ضخیمی از گاز و غبار پنهان و به اصطلاح دفن شده‌اند. این غول‌های کیهانی در وسط کهکشان‌ها به طور فعال در حال بلعیدن مواد هستند اما طبیعت پنهان این سیاهچاله‌ها (به دلیل وجود توده عظیم گاز و غبار در اطراف شان)، مشاهده آنها را به یک چالش تبدیل کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، آرایه تلسکوپ طیف سنجی هسته ای ناسا (NuSTAR) اخیرا یک تصویر از 5 غول سیاهچاله ای گرفته است؛ در حالی که این سیاهچاله ها از دید بیشتر تلسکوپ ها مخفی مانده بودند، اما NuSTAR با آشکارسازی بالاترین انرژی اشعه ایکس که می تواند به گاز و غبار غلیظ هم نفوذ کند، این تصویر را ثبت می‌کند.

این تحقیقات توسط ستاره شناسان دانشگاه دورهام در بریتانیا از این نظریه پشتیبانی می کند که میلیون ها سیاهچاله پرجرم در کیهان از نظرها مخفی مانده اند.
دانشمندان NuSTAR را روی 9 کهکشان که تصور می شود در آنها سیاهچاله های عظیم ناشناخته ای وجود دارند، زوم کرده اند. این تلسکوپ ناسا نشان داد که 5 تا از این 9 کهکشان سیاهچاله های عظیم مخفی دارند.


تلسکوپ اشعه ایکس ناسا

تصویر رنگی از کهکشان ها که توسط NuSTAR گرفته شده (سمت چپ) و مفهوم یک سیاهچاله مخفی (سمت راست)
دانشمندان متوجه شدند که میلیون ها سیاهچاله عظیم الجثه در کیهان وجود دارد که به خاطر شرایطی که دارند، هنوز ناشناخته باقی مانده اند.

[تاريخ مطلب: هجدهم تير ۱۳۹۴ برابر با نهم ژوئيه ۲۰۱۵]پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر