دوشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران# با به بن بست رسیدن مذاکرات آتن و اتحادیه اروپا بانک های یونان تعطیل شدند





به گزارش حکومتی  ایرنا، رسانه های خبری یونان گزارش دادند که پس از نشست بانکداران یونان، بانک های این کشور شاید تا پایان هفته تعطیل باشند. مردم از روز جمعه بصورت گسترده با تجمع در مقابل عابر بانک ها نسبت به دریافت پول اقدام می کنند.
بانک های یونان در این باره اعلام کردند، هر فردی می تواند روزانه فقط ۱۰۰ یورو از عابر بانک برداشت کند. «لو کا کاچه لی» رئیس بانک ملی یونان پس از اتمام جلسه اضطراری بانکداران به خبرنگاران گفت: مردم کاملاً خونسرد باشند و مشکلی در سیستم بانکی کشور به وجود نخواهد آمد.
نخست وزیر یونان روز شنبه خواسته های وام دهندگان را بی حرمتی به ملت یونان و استعمار اقتصادی این کشور دست کم برای ۵۰ سال دانست و گفت، دولت چپ گرای یونان چنین بی حرمتی به ملت متمدن و تاریخی یونان را نخواهد پذیرفت و از این رو با برگزاری همه پرسی، ملت خود در این باره تصمیم خواهند گرفت.
پس از تصمیم دولت یونان مبنی بر برگزاری همه پرسی، اتحادیه اروپا اعلام کرد: کمک های مالی به یونان را متوقف می کند. 

تسلیم زیاده خواهی اروپا نخواهیم شد
نخست وزیر یونان یکشنبه شب در پیامی به ملت یونان گفت: ملت تسلیم زیاده خواهی نخواهد شد و ما در آستانه عمل به وظیفه تاریخی خود قرار گرفته ایم.
به گزارش ایرنا ازآتن، «الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان با اشاره به خواسته های نامعقول اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در پیامی به ملت یونان، گفت: وام دهندگان باید بدانند که ملت یونان با فرهنگ غنی و تاریخی درخشانی که دارد تسلیم زیاده خواهی نخواهد شد و در حال حاضر در آستانه عمل به وظیفه تاریخی خود قرار گرفته و به آن بخوبی عمل خواهد کرد.
وی در ادمه افزود: وام دهندگان بر اساس ایده زیاده خواهی خود، با تقاضای یونان برای تمدید چند روزه توافقنامه قبلی مالی با کشورمان مخالفت کردند و بدین ترتیب مذاکرات را به بن بست کشیدند.
نخست وزیر یونان اظهار داشت: امروز نیز با ارسال نامه ای به رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و ۱٨ کشور عضو حوزه یورو از آنان خواستم با تمدید چند روزه توافقنامه مالی قبلی با وام دهندگان به کشورمان موافقت کنند، تا ملت یونان بتواند بصورت دمکراتیک و در کمال آرامش یکشنبه هفته آینده در یک همه پرسی در باره سرنوشت خود، تصمیم بگیرد.
سیپراس در این پیام تصریح کرد: امیدوارم سران کشورهای حوزه یورو با احترام به دمکراسی موجود در اروپا با این درخواست موافقت و توقف ارسال نقدینگی به بانک های یونان را برای مدت چند روز لغو نماید.
نخست وزیر یونان گفت: برای برگزاری همه پرسی از کسی اجازه نخواهیم گرفت و ملت یونان باید بداند که در آستانه انجام وظیفه تاریخی خود قرار گرفته و از اخاذی وام دهندگان هراسی به دل راه ندهد زیرا تاریخ در آینده نزدیک به تصمیم ملت یونان هم برای تامین منافع خود و هم برای حفظ دمکراسی در اروپا، شهادت خواهد داد.
سیپراس افزود: با توجه به شرایطی که بر اثر خواسته های نامعقول و اخاذی گرایانه وام دهندگان برای کشور بوجود آمده است، برای مدت کوتاهی بانک های یونان تعطیل خواهند شد و مردم می توانند به طور روزانه مقداری از طریق عابر بانک ها پول دریافت کنند و از مردم می خواهم که با کمال خون سردی و بدون هراس در مقابل زیاده خواهی های وام دهندگان ایستادگی کنند.
نخست وزیر یونان افزود: اطمنیان می دهم که سپرده های شهروندان تضمین شده و تعطیلی بانک ها فقط یک اقدام پیش گیرایانه، کوتاه مدت و برای مقابله با اخاذی وام دهندگان است.

اخبارروز
29.6.2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر