سه‌شنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران#

گرانی بیداد می کند

برخلاف ادعاهای دولت آخوند روحانی مبنی بر کنترل قیمت ها و نرخ تورم، بانک
مرکزی حکومتی در آخرین گزارش خود از رشد بی سابقه قیمت ها بویژه در گروه مواد غذایی، حبوبات، میوه و سبزیجان خبر داده است. بنابراین گزارش (سایت حکومتی تابناک ۸ تیر ۹۴) تنها قیمت میوه طی یک سال گذشته حدود ۶۱ درصد افزایش داشته است. همچنین در این گزارش حکومتی که در ۱۱ گروه مواد خوراکی صورت گرفته، از جمله آمده است: «طی یک سال گذشته نرخ لبنیات ۱۴.۸ درصد،تخم مرغ ۴.۷ درصد، برنج ۸.۷ درصد، حبوب ۱۶ درصد، میوه‌های تازه ۶۰.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۱۳.۲ درصد، گوشت قرمز۷.۳ درصد، قندو شکر ۴ درصد، چای ۸.۵ درصد و روغن نباتی ۰.۸ درصد رشد داشته است».
این گزارش سپس به جزئیات بیشتر نرخ تورم و گرانی در کشور پرداخته و می افزاید: «در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری گلابی عرضه نمی شد ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه قیمت هلو معادل ۱.۳ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۲ تا ۱۱.۹ درصد کاهش داشت.
در گروه سبزی های تازه قیمت گوجه فرنگی معادل ۲.۵ درصد، بادنجان۳.۶ درصد، کدو سبز ۷.۹ درصد و سبزی های برگی ۱.۵ درصد یافت».
بالارفتن قیمت اقلام خوراکی و نرخ معیشتی مردم در حالی است که به نوشته خبرگزاری حکومتی ایلنا (۲۵ خرداد ۹۴): «آمارها گویای آن است که قدرت خرید طبقه کارگر و حقوق بگیران از سال ۹۰، سقوطی آزاد را تجربه کرد. نرخ تورم در سال ۹۰، ۲۲ درصد، در سال ۹۱ به ۳۱ درصد و در سال ۹۲ از ۴۰ درصد عبور کرد که این معنایی نیز کاهش فزاینده قدرت خرید مزد بگیران در سالهای اخیر ندارد. وضعیت موجود به گونه های است که با مهار تورم و ایجاد رشد اقتصادی، قدرت خرید طبقه کارگر در ۵ سال آینده مجددا به قدرت خرید سال ۹۰ خواهد رسید. رشد اقتصادی نیز در سال­های ۹۱ و ۹۲ رشد نزدیک به منفی ۷ درصد را داشت».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر