شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۴

پایه‌های کاخ ۲۵۰ ساله جهان‌نما در اصفهان کشف شد



در ادامه کاوش‌های تاریخی خیابان چهارباغ و دروازه دولت اصفهان، پایه‌های کاخ جهان‌نما و همچنین یک حوض متعلق به دوره صفوی کشف شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی شجاعی اصفهانی، سرپرست هیأت کاوش، گفته است اکنون که همه پایه های این کاخ کشف شده است، می‌توان با اطمینان از ابعاد کاخ و چگونگی ساخت آن صحبت کرد.
به گفته او ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان در دوره قاجار، چندین بنای تاریخی و باغ متعلق به دوران صفوی، از جمله این کاخ را که قدمتی ۲۵۰ ساله داشته و در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده بود، تخریب کرد.
عملیات کاوش در محدوده دروازه دولت و چهارباغ اصفهان از مدتی پیش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است.
علی شجاعی گفت:‌ "طول شمالی- جنوبی کاخ جهان‌نما ۱۷.۵ متر بوده و بخش‌هایی از محدوده شرقی- غربی کاخ همچنان در زیر آسفالت دو طرف خیابان باقی مانده است."
او همچنین درباره‌ حوض کشف شده در این محوطه نیز گفت: "این حوض در جنوب کاخ و یکی از ۷ یا ۸ حوضی است که در سراسر خیابان، از جهان‌نما تا سی و سه پل، توسط شاه عباس صفوی ساخته شده بود. آب جاری در نهر میان چهارباغ پس از ورود به این حوض از طریق کانالی که از زیر بخش‌هایی از کاخ عبور می‌کرد به خارج از خیابان چهارباغ منتقل می‌شده است."
27.6.2015
بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر