کارگران ساختمانی شهر پاساو در ایالت بایرن آلمان، به هنگام خاک‌ برداری از زمین‌های ملکی شخصی به گنجینه ‌ای مملو از شمش‌های طلا دست یافتند که ارزش‌شان حدود یک میلیون یورو برآورد شده است. اکنون جست ‌و‌جو برای یافتن مالک شمش‌ها آغاز شده است.
به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری رسمی این کشور، بولدوزرهایی که مشغول تخریب دیواری در یک ملک شخصی در نزدیکی بیمارستان شهر پاساو در ایالت بایرن آلمان بودند، به گنجینه‌ای مملو از شمش‌های طلا دست یافتند. گفته می‌شود ارزش طلاهای پیداشده حدود یک میلیون یورو است.

خبرگزاری آلمان در ادامه می نویسد که با ادامه خاک‌برداری شمش‌های بیشتری از زیر خاک بیرون آمدند. پلیس آلمان روز شنبه 27 ژوئن تایید کرد که شمش‌های طلایی که روی آنها "بانک سوئیس" حک شده بودند و همچنین چندین ورقه طلا از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند.

چه کسی می تواند مالک این گنجینه باشد؟

براساس گزارش، یکی از سخنگویان شهرداری شهر پاساو در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "پاساور نوین پرسه" در این باره گفت ارزش گنجینه‌ به دست آمده حدود یک میلیون یورو است. او گفت اکنون باید مشخص شود که چه کسی صاحب این گنجینه است.
سخنگوی شهرداری شهر پاساو در ادامه تاکید کرد که موضوع مهمی که باید مشخص شود این است که گنجینه اکنون به چه کسی تعلق دارد، زیرا موضوع تعیین مالکیت در چنین شرایطی بسیار دشوار است. سخنگوی شهرداری شهر پاساو توضیح داد که گنجینه به مرکزی امن منتقل شده است.
اولین بخش از شمش‌های طلا روز چهار‌شنبه 24 ژوئن کشف و از زیر خاک بیرون آورده شدند. بقیه شمش‌ها روز جمعه 26 ژوئن در پی کاوش‌های بعدی کشف شدند. هنوز مشخص نیست که آیا هنوز شمش‌های طلای بیشتری در زیر خاک پنهان هستند یا نه.
گفتنی است که آلمان در قرن گذشته دو جنگ بزرگ و مشهور جهانی پشت سر گذاشته است، شهروندان این کشور برای حفظ دارایی ها خود در مقابل خطرها آنها را اکثرا به بانک های کشور بی طرف سویس می سپردند و در مواردی که دسترسی به بانک های این کشور میسر نبود آنها را زیر خاک پنهان می کردند.
صندوق هایی مملو از طلا، جواهرات و پول در بانک های سویس موجود است که هنوز کسی نمی داند که مالکان آنها کیست. چند سال پیش سویس بخشی از این دارایی های ذخیره را در معرض عموم گذاشت تا شاید صاحبان آنها را پیدا کند. مدعیان زیادی از جمله یهودیان و دیگران پیدا شدند اما پروسه تکمیل و تطبیق ادعا هنوز ادامه دارد.