سه‌شنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران# تظاهرات گسترده ی مردم یونان علیه اتحادیه اروپا

 
  ٣۰ ژوئن ۲۰۱۵


مردم یونان دوشنبه شب با تجمع در مقابل پارلمان و در دیگر شهرهای این کشور علیه اتحادیه اروپا دست به تظاهرات گسترده ای زدند.
  مردم خشمگین یونان از دخالت های اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در امور داخلی کشورشان، دوشنبه شب با تجمع در مقابل پارلمان این کشور واقع در مرکز شهر آتن و در خیابان های دیگر شهرهای این کشور علیه اتحادیه اروپا دست به تظاهرات گسترده ای زدند.
تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن سیاست ریاضت اقتصادی در کشورشان که خواست اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول است، حمایت خود را از مواضع دولت چپگرای این کشور در مذاکرات با وام دهندگان اعلام کردند.
تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی همچون «یونان مستعمره هیچ کشوری نیست»، «ما از تهدیدها و هشدارها نمی هراسیم»، «عزت و حرمت مملکت و ملت را با هیچ بهایی عوض نخواهیم کرد» و «ما تسلیم زور و زیاده خواهی وام دهندگان نخواهیم شد» از ملت یونان خواستند که در مقابل خواسته های نامعقول اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، مقاومت و روز ۱۴ تیرماه با حضور گسترده در همه پرسی، یک «نه» تاریخی به سیاست های اروپا ابراز دارند.
در همین حال، رسانه های خبری یونان گزارش دادند که تظاهرات گسترده ای در تمام شهرهای یونان به حمایت از برگزاری همه پرسی و مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی در کشورشان که خواست اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول است، برگزار شد.
بنا به ابن گزارش ها، شرکت کنندگان با شعارهای کوبنده ای اعلام کردند: یونان کشوری مستقل و مقاوم در مقابل زیاده خواهی وام دهندگان است و تسلیم زیاده خواهی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی نخواهد شد.
در همین حال، «نیکوس پاپاس» وزیر کشور یونان دوشنبه با شرکت در یک گفت وگوی تلویزیونی با شبکه خصوصی«مگا» گفت: اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول از ما خواستند که پارلمان یونان هیچ قانونی در مورد برنامه های اقتصادی بدون اجازه آنان تصویب نکند و این به معنای حذف استقلال کشور است که تاکنون از هیچ کشور اروپایی چنین چیزی خواسته نشده و نقض سریع قوانین حاکم بر اتحادیه اروپاست؛
وی ادامه داد: بنابر این دولت یونان تحت هیچ شرایطی استقلال، حرمت و عزت کشور و ملت را فدای خواسته های نامعقول و بی اساس وام دهندگان نخواهد کرد.
گفتنی است؛ چند روز پیش که مذاکرات با رد درخواست یونان برای تمدید کوتاه مدت توافقنامه کمک مالی قبلی توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول به بن بست کامل رسید، دولت یونان طرح برگزاری همه پرسی درباره پذیرش و یا عدم پذیرش خواسته های وام دهندگان را به پارلمان ارایه کرد که با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان این کشور تصویب شد.
پس از تصویب طرح برگزاری همه پرسی، مردم با تجمع در مقابل عابربانک ها و تشکیل صفوف طولانی در مقابل جایگاه های توزیع بنزین، شرایط خاصی را ایجاد و دولت برای جلوگیری از سقوط بانک ها و سیستم مالی کشور، بانک ها را به مدت یک هفته تعطیل کرد.

درصورت شکست در رفراندام، تسیراپیس کنار می رود
در همین حال زمانه گزارش داده است که نخست وزیر یونان در صورت شکست در رفراندم از مقام خود کنار می رود. نخست وزیر یونان با حضور در تلویزیون این کشور گفت بار موافقت احتمالی مردم کشورش با سیاست‌های ریاضتی اروپا را به دوش نخواهد کشید و کنار می‌رود.
بنابر این گزارش، الکسیس تسیپراس سرنوشت سیاسی خود را با نتیجه رفراندوم روز یکشنبه پیوند زد. او در مصاحبه‌ای که شامگاه دوشنبه ۲۹ ژوئن از تلویزیون سراسری یونان پخش می‌شد به طور ضمنی گفت اگر مردم کشورش با شروط نهادهای کمک‌دهنده موافقت کنند، از کار کنار می‌کشد. سیپراس گفت: «من نخست وزیر همه فصول نیستم.»
او عنوان کرد که دولت به آرای مردم در صورت موافقت با طرح‌های ریاضتی احترام می‌گذارد اما در عین حال برنامه‌های خود را وا نمی‌نهد.
تسیپراس توضیحات بیشتری در مورد نحوه برخورد دولت و حزب سیریزا با نتیجه رفراندوم نداد. او تنها این را گفت که «هدف همه‌پرسی، پیشبرد مذاکرات است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر