دوشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۳

توریسم سکس و قاچاق کودکان در جام جهانی برزیل/نسرین افضلی


توریسم سکس در برزیلبیدار زنی:جوان1نازک و تردند، مثل شاخه‌های تازه جوانه زدۀ بهاری، غمگین و خجالتی، با کمترین لباس بر تن و اندامی که هنوز زنانه نشده است. آن‌طور که فعالان ضد قاچاق کودکان می‌گویند، این دختران نوجوان، از مهم‌ترین ابزارهای کسب و کارهای ویژۀ دوران بازی‌های جام جهانی هستند. بازی‌هایی که چشم میلیون‌ها تن را به سوی برزیل خیره کرده و تعداد زیادی از توریست‌هایی که به این کشور می‌روند، در جستجوی جذابیت‌های خاصی برای گذراندن ساعات پس از تماشای مسابقات فوتبال هستند.

در دو دهۀ اخیر٬ به دلیل آسان‌تر شدن امکان سفر و همچنین افزایش قدرت و نفوذ باندهای قاچاق انسان و تجارت سکس٬ رویدادهای بزرگ ورزشی مانند المپیک٬ جام جهانی و سوپربول (مسابقات قهرمانی لیگ فوتبال ملی کشور آمریکا) ٬ به بازار پرسودی برای تاجران سکس و قاچاقچیان انسان مبدل شده‌اند.
قاچاق انسان یعنی به کارگیری٬ جابه جاکردن جغرافیایی و واداشتن افراد ٬ با ابزار تهدید یا دیگر اشکال اعمال زور و فشار٬ به منظور استثمار آنها و کسب منفعت یا سود مالی توسط قاچاقچی. این قاچاق می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که در مورد رقابت‌های ورزشی در وهلۀ اول به منظور سکس است.
قاچاق انسان یعنی به کارگیری٬ جابه جاکردن جغرافیایی و واداشتن افراد ٬ با ابزار تهدید یا دیگر اشکال اعمال زور و فشار٬ به منظور استثمار آنها و کسب منفعت یا سود مالی توسط قاچاقچی. این قاچاق می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که در مورد رقابت‌های ورزشی در وهلۀ اول به منظور سکس است.
در المپیک ۲۰۰۴ یونان٬ موارد ثبت شدۀ قاچاق انسان ۹۵ درصد افزایش یافت. با این حال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان موارد ثبت شده قاچاق انسان افزایش نیافت چرا که اقدامات پیشگیرانه زیادی صورت گرفته بود که بسیار موفق بودند و با اینکه روسپیگیری افزایش یافت اما قاچاق انسان افزایش پیدا نکرد. اما باز در جام جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی شاهد افزایش شدید قاچاق انسان بودیم.
با نزدیک شدن به زمان این رویدادهای جهانی٬ واسطه‌های سکس شروع به آماده سازی فاحشه‌خانه‌ها می‌کنند٬ از داخل و خارج از کشور٬ زنان و کودکان را به محل مسابقات قاچاق می‌کنند و با هتل‌ها و تاکسیران‌ها وارد مذاکره می‌شوند تا با دریافت درصدی از پول٬ مشتریان سکس را نزد آنها بفرستند.
جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶ در کشور برزیل برگزار خواهد شد٬ کشوری که سالهاست به دلیل فقر و اعتیاد بخش زیادی از مردم٬ سکس ارزان کودکان و نوجوانان در آن رواج دارد. تصویری که از برزیل به دنیا نشان داده می‌شود، زنانی با پستان‌ها و باسن‌های برجسته و هوس انگیز است که مشتاق سکس و شهوت انگیزند٬ اما حقیقت آن است که بسیاری از تن فروشان زیر سن قانونی هستند و کودکانی هستند که یا قاچاق شده و وادار به تن فروشی شده‌اند یا توسط پدر و مادر‌هایشان و برای تامین مخارج زندگی یا مواد مخدر آنها، وادار به سکس می‌شوند. برزیل هم مبداً و هم مقصد قاچاق کودکان است. کودکان از اروپا و امریکا به برزیل قاچاق می‌شوند تا به گردشگران خارجی که برای سکس ارزان به برزیل می‌ایند خدمات جنسی ارائه دهند.
جوان1
فعالان حقوق کودکان که اطمینان داشتند در زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی، کودکان زیادی استثمار جنسی خواهند شد٬ از چند سال پیش شروع به اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در این زمینه کردند. آنان در کنار آموزش مراکز تفریحی و توریستی برای برخورد با سوءاستفاده کنندگان از کودکان٬ به کمک مدارس و معتمدان محلی سعی کردند به کودکان و معلمانشان آموزش دهند که در معرض چه خطرات و سوءاستفاده‌هایی هستند. چندین خط تلفن اضطراری و درخواست کمک راه اندازی شده است تا موارد تخلف گزارش شود. همچنین کمپینی به راه افتاد با عنوان “نه! به توریسم سکس: خرید سکس یک ورزش نیست!” و با شعارهایی مثل: “جوانمردانه بازی کن! سکس نخر!” ٬ یا: “یک گل به نامت ثبت کن! به خرید سکس نه بگو!”
تصویری که از برزیل ساخته شده است موجب شده تا گردشگران بسیاری با این ذهنیت به این کشور سفر کنند و ابایی از جستجوی سکس ارزان و سکس با کودکان نداشته باشند به گونه‌ای که رتبۀ برزیل در تجارت سکس حتی از تایلند که سالها در صدر این لیست قرار داشت هم بالاتر رفته و بر سکوی نخست ایستاده است.
برنامۀ پیشگیرانه دیگری با نام “یک گل به نفع حقوق کودکان و نوجوانان” سعی دارد به کارکنان صنعت توریسم و پلیس آموزش دهد که چگونه موارد قاچاق انسان را شناسایی کنند. نیز به نوجوانان آموزش داده می‌شود که چه راه‌های دیگری برای کسب درامد وجود دارد به جای روسپیگری در زیر سن قانونی (منبع: کو‌ها).
کار این گروه‌ها بسیار دشوار است چرا که تصویری که از برزیل ساخته شده است موجب شده تا گردشگران بسیاری با این ذهنیت به این کشور سفر کنند و ابایی از جستجوی سکس ارزان و سکس با کودکان نداشته باشند به گونه‌ای که رتبۀ برزیل در تجارت سکس حتی از تایلند که سالها در صدر این لیست قرار داشت هم بالاتر رفته و بر سکوی نخست ایستاده است.
adidas-brazil-tshirts-0225-mainedited
کار تا جایی پیش رفت که کمپانی معروف تولید لوازم ورزشی آدیداس٬ تی شرت‌های تبلیغی برای جام جهانی برزیل طراحی کرد که عکس زنی بیکینی پوش روی آن نقش دارد که می‌گوید “بفرمایید! سکس فراوان در برزیل” و در واقع وعدۀ یک تیر و دونشان می‌داد در سرزمین فوتبال و سکس فراوان و ارزان. در طرح تی شرت دیگری جمله‌ای بود که می گفت: “من عاشق برزیل هستم” و به جای عشق شکل قلبی طراحی شده که باسن زنانه‌ای در آن نشان داده شده است که شورت بندی (تانگ) پوشیده است. فعالان حقوق زنان، این نوع تبلیغات را سکسی کردن بدن زن و تقویت نگاه جنسی به زنان دانستند و مخالفت‌های شدیدی با آن کردند٬. سازمان گردشگری برزیل هم آن را تبلیغ کنندۀ روسپیگری و تجارت سکس نامید و خواستار توقف فروش این تی‌شرت‌ها شد. در ‌‌نهایت آدیداس ناچار به جمع آوری این محصول شد.
لباس
کارگروه برنامۀ سازمان ملل متحد برای مبارزه با ویروس ایدز نیز اعلام کرده است که دو میلیون بسته کاندوم میان تماشاگران رقابت‌های جام جهانی برزیل توزیع خواهد کرد. این اقدام، با همکاری آژانس ملی کنترل ایدز در برزیل صورت خواهد گرفت تا تماشاگران جام جهانی فوتبال، از بیماری‌های جنسی در امان باشند.
در هرصورت پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این دو رویداد جهانی ورزشی می‌تواند به فاجعه‌ای در سطح محلی تبدیل شود. گرچه این امیدواری نیز وجود دارد که با رونق اقتصادی حاصل از این رقابت‌ها بتوان اقدامات آموزشی و توانمندکننده برای زنان و کودکان در معرض روسپیگری انجام داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر