دوشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۳

ملا عمررهبر طالبان: آزادی پنج طالب از گوانتانامو پیروزی بزرگی است


دبی-العربیه.نت فارسی
ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان افغانستان با انتشار بیانیه ای معاوضه یک سرباز آمریکایی با پنج رهبرطالبان را از زندان گوانتانامو یک پیروزی بزرگ خوانده است.

به گزارش العربیه، ملا عمر در بیانیه اش نوشته است:" من به تمام مردم مسلمان افغانستان تبریکات صمیمانه می‌فرستم."

در بخش دیگر از این بیانیه ملا عمر از میانجگری کشور قطر در راستای آزادی پنج زندانی طالب از زندان گوانتانامو سپاسگذاری کرده است.

کاخ سفید روز یکشنبه هفته جاری با انتشار خبرنامه ای نوشت، با آزادی بوئی برگدال سرباز 28 ساله آمریکایی، پنج عضو طالبان نیز از زندان گوانتانامو آزاد شدند.

بوئی برگدال سرباز آمریکایی در پایگاه نظامی ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان فعالیت می کرد که در ماه ژوئن سال 2009 میلادی از سوی گروه طالبان ربوده شد.

طالبان با انتشار خبرنامه ای نوشته اند، افرادی که از زندان گوانتانامو ازاد شده اند مولوی خیرالله خیرخواه، مولوی عبدالحق واثیق، مولوی فاضل مظلوم، مولوی نورالله نوری و مولوی محمد نبی عمری می باشند.

مولوی خیرالله خیرخواه

مولوی خیرالله خیرخواه، 47 سال سن دارد و از قبیله پوپلزی از ولایت قندهار درجنوب افغانستان است. او درزمان حکومت طالبان در سمت های وزارت داخله (کشور)، والی ولایت هرات درغرب افغانستان و به عنوان فرمانده نظامی طالبان کار کرده است.

مولوی خیرخواه، با ملا عمر رهبر گروه طالبان و اسامه بن‌لادن رهبر پیشین گروه القاعده ارتباط مستقیم داشته است. نام ملا خیرخواه در فهرست سیاه سازمان ملل است. او در جنگ‌های مناطق شمالی در سالها 1377 و 1380 خورشیدی دست داشته است.

براساس اسناد سایت ویکی لیکس، مولوی خیرخواه به عنوان یکی از دوستان شخصی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نام برده شده است.

آقای خیرخواه که در تلاش پیوستن به دولت بود در 16 فوریه 2002 در مرز بین افغانستان و پاکستان از سوی ماموران پاکستانی دستگیر به آمریکایی‌ها تحویل داده شد.

در اسناد وزارت دفاع آمریکا که از سوی ویکی لیکس منتشر شده، از او به عنوان فردی دارای اطلاعات گسترده درباره ساختار درونی گروه طالبان و روابط رهبران این گروه نام برده شده و فرد خطرناکی برای منافع آمریکا دانسته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر