لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه 15 سپتامبر در کنفرانس پاریس گفت که قطعنامه 2170 مبنای اقدام جهانی علیه داعش است و افزود: "گروه داعش یک دولت و یا مظهری از اسلام نیست، و این سازمانی دهشت افکن است که حد و مرزی نمی شناسد."


در بیانیه پایانی کنفرانس پاریس آمده است که شرکت کنندگان در این موضوع هم رای هستند که باید "کمکهای نظامی مناسب" در اختیار دولت عراق قرار بگیرد.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در سخنرانی خود در کنفرانس پاریس گفت: "جنگ علیه داعش دشوار است و به اقدامی همه جانبه نیاز دارد. ما در کار تثبیت و تاکید بر وحدت میان مردم عراق هستیم."

روز دوشنبه کنفرانس پاریس با حضور 20 کشور جهان پیرامون صلح و امنیت در عراق به گفتگو نشست. هدف اصلی این کنفرانس یافتن راهکاری برای از میان بردن گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است.

در مراسم افتتاح این کنفرانس، فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت که هدف این همایش کمک به دولت عراق در رویارویی با گروه داعش است.

هولاند گفت: "گروه داعش در پی نابودی مردم عراق و سوریه است. این یک سازمان دهشت افکن بین المللی است و جنگ با آن نیاز به تلاشهای بین المللی دارد."

معصوم از کمکهای آمریکا، بریتانیا و سعودی سپاسگزاری کرد

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق هم که در این کنفرانس حضور داشت گفت: "داعش یک خطر جهانی است و کشورهای دیگر منطقه و جهان را نیز تهدید می کند. ما با شاهد شکل گیری یک تفکر افراطی هستیم که هزاران نفر از مردم عراق را بی خانمان کرده است."

معصوم از کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، پادشاهی سعودی، ایران و ترکیه بخاطر کمکهای انساندوستانه به آوارگان و پشتیبانی نظامی برای متوقف کردن پیشروی داعش تشکر کرد. او همچنین خاطر نشان کرد که هنوز دهها هزار خانوار اسیر دست "محاکم شرعی" داعش هستند.

کنفرانس پاریس تکمیل کننده کنفرانس ناتو در ویلز

در این حال رسانه های فرانسه این پرسش را مطرح کردند که آیا کنفرانس پاریس در جهت یاری رساندن به تلاشهای آمریکاست یا در مقابل؟ در پاسخ به پرسش خبرنگار العربیه، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که کنفرانس پاریس مکمل گردهمایی ناتو در ویلز می باشد.

فابیوس گفت: "خیر رقابتی در کار نیست. آمریکاییان نیز خواهان نابودی داعش هستند. فرانسه اولین کشوری بود که اقدام به ارسال اسلحه برای جنگ با دهشت افکنان کرد. ما کاملا هماهنگ با آمریکا هستیم و رقابتی وجود ندارد."

درهمین حال، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به درخواست بعضی از دولتها، اعزام نیروهای زمینی خود را به منطقه بعید دانست.

یک منبع فرانسوی در حاشیه کنفرانس گفت که جنگنده های فرانسوی از طریق پایگاههای نظامی خود در جیبوتی و ابوظبی، و جنگنده های ناتو از طریق پایگاه اینجرلیک در ترکیه و العیدید در قطر، و در همراهی با جنگنده های کشورهای خلیج، اقدام به حملات هوایی خواهند کرد.

در کنفرانس پاریس موضوع حمله به داعش در کشور سوریه نیز مطرح گردید، و فرانسه ضمن تاکید بر قوانین بین المللی خواستار اقدام در چارچوب این قوانین شد.

سازمان ملل متحد، به دلیل مخالفت مسکو و پکن با هرگونه عملیات نظامی علیه سوریه، هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است، و این در حالی است که کشورهای غربی نیز حاضر به همکاری با رژیم بشار اسد در جنگ با دهشت افکنان نیستند.