یکشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۳

4500 نفر ایرانی بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان



نوشته شده توسط  یکشنبه, 16 شهریور 

به گزارش مهر یعقوب جدگال، از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران اظهار داشت: نزدیک به 4500  نفر تبعه ایرانی در استان سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند و به همین دلیل، از حقوق قانونی خود محروم شده‌اند.

 

جدگال افزود: پدران بدون شناسنامه و عدم‌ثبت ازدواج‌ها، هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همه‌روزه به آمار افراد بدون هویت در منطقه می‌افزاید.

بر اساس این گزارش در چند دهه اخیر، عواملی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در نقاط دورافتاده، دوری از مرکز شهرستان، بی‌سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه و زایمان در منزل ، باعث شده است هزاران نفر در استان سیستان و بلوچستان ایران مدرکی قانونی به عنوان سند هویتی خود نداشته باشند.

داشتن شناسنامه به عنوان یک مدرک هویتی در ایران برای برخورداری افراد از خدماتی همچون دریافت یارانه، بیمه و حتی تحصیل در مدارس ضروری است. اما چون افراد بدون شناسنامه نمی‌توانند برای فرزندان خود مدرک هویتی بگیرند، این کودکان هم از تحصیل محروم می‌شوند و در نهایت، ناچار تن به کار می‌دهند.

با این حال، به نقل از محمد نظامی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال ایران آمده است که تا پایان امسال، مشکل تمام پرونده‌های افراد بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان حل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر