پنجشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۳

مسوول آتش‌سوزی‌های سریالی جنگل‌های شمال ایران چه کسانی هستند؟ هدفشان چیست؟

http://observers.france24.com/fa/content/20140918-jungle-fire-iran-miankale


هشدار به خوانندگان "مارهراس"، در انتهای گزارش تصویری از این حیوان وجود دارد

طی ماه های اخیر برخی از جنگل های شمال ایران طعمه آتش سوزی های گسترده شده اند که به گفته فعالان محیط زیست در تاریخ معاصر ایران از لحاظ ابعاد و تبعات کم نظیر بوده اند و تمامی آنها نیز آتش سوزی های عمدی بوده است.
چندی پیش جنگل های استان گلستان روزها و روزها در آتش سوخت، آتشی که فعالان محیط زیست عنوان کردند توسط شکارچیان غیرقانونی رخ داده است.
پس از آن جنگل های کم نظیر منطقه حفاظت شده میانکاله دوبار طعمه آتش شدند و هکتارها هکتار درخت ذغال شد این بار نیز متهم ردیف اول انسان و به گفته فعالان محیط زیستی منطقه باز هم آتش سوزی عمدی بوده است.
آخرین نمونه آتش سوزی ها در تنها جزیره ایرانی دریای مازندران یعنی آشورا رخ داده است و باز هم فعالان محیط زیست علت را آتش سوزی عمدی عنوان کرده اند. اما این افرادی که جنگل های نیمه جان و کم نظیر مناطقی مانند میانکاله را در آتش میسوزانند چه کسانی هستند و هدف آنها چیست؟





برای 68 هکتار جنگل تنها 12 محیطبان وجود دارد

حر منصوری عبدالملکی فعال محیط زیست ساکن شمال ایران و نویسنده وبلاگ دیده بان میانکاله است در این باره به ناظران میگوید:

بعد از سال 93 ما 7 یا 8 آتش سوزی در جنگل های شمال داشته ایم که عوامل همه آنها انسان بوده است، یک تعداد محدودی از آنها آتش سوزی های سهوی بوده اما اکثرا عمدی بوده اند و این پاسخ سوالی است که چرا ما هیچ گاه آتش سوزی هایی به این گستردگی در جنگل های شمال ایران نداشته ایم و حالا به شکل سریالی رخ میدهند.
دلیل برخی از این آتش سوزی های عمدی انتقام گیری های شخصی از جنگل‌بانان و مسوولان جنگل‌بانی محلی است که بیشتر توسط شکارچیان غیرمجاز و یا ویلاسازهای غیرقانونی صورت میگیرد.
جنگل بانی طی یک سال اخیر فشار خود را علیه ویلاسازی های غیرمجاز بیشتر کرده و درگیری بین شکارچیان غیرمجاز و محیط بانان افزایش پیدا کرده است در نتیجه این آتش سوزی های با هدف انتقام گیری نیز اضافه شده است. در برخی موارد نیز این آتش سوزی ها هدفمند برای از بین بردن جنگل و سپس ساخت و ساز در این مناطق صورت میگیرد.




صیادان غیر مجاز هم برای صید غیر مجاز ماهی منطقه را به آتش می‌کشند.
متاسفانه به دلیل نبود مدارک هیچ فرد و یا گروهی هم به دادگاه به عنوان متهم این آتش سوزیهای عمدی معرفی نشده اند.
مشکل اصلی کمبود محیطبان در مناطق مهم جنگلی ایران است. ما در منطقه میانکاله که گونه های درختی منحصر به فردی در دنیا را در خود جای داده، برای 68830 هکتار جنگل فقط 12 میحط بان داریم. به طور مثال گونه ای از انار وحشی در منطقه میانکاله میرود که تنها زیست بوم آن در دنیا همین جنگل های میانکاله است و این آتش سوزی اخیر که بیش از صدهکتار جنگل را از بین برده است آسیب زیادی به این گونه درختی زده است. مشکل دیگر نیز نبود امکانات مناسب خاموش کردن آتش در منطقه است به طور مثال در آخرین نمونه آتش سوزی ها در غرب جزیره آشورا ده، این آتش یازده شب 24 شهریور آغاز شده و تقریبا تا ظهر روز بعد ادامه داشته است و هیچ وسیله دیگری برای خاموش کردن آتش جز بیل و سطل آب وجود نداشته است. ما نیاز به پست های سنسور حساس به گرما و دود داریم که در صورت آتش سوزی، سریع اعلام خطر کنند و همچنین امکانات خاموش کردن آتش مناسب در منطقه مستقر شود تا بتوان آتش را به سرعت خاموش کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر