پاتریارک فیلاریت، اُسقف اعظم کلیسای ارتودوکس اوکراین روز شنبه 6-9-2014 در سخنانی در مراسمی مذهبی در شهر کییف با انتقاد شدید از سیاست "جنگ طلبانه" رئیس جمهوری روسیه در اوکراین گفت ولادیمیر پوتین، تحت تاثیر شیطان قرار گرفته و چنانچه توبه نکند به لعنت ابدی گرفتار خواهد شد.


کلیسای"کییف" شاخه ای از کلیسای ارتدوکس روسیه است که در سال 1992 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال اوکراین از روسیه جدا شد.

کلیسای ارتدوکس "کییف" که بوسیله اسقف فیلاریت اداره می شود، یکی از مهمترین کلیساهای ملی اوکراین و رقیب کلیسای ارتدوکس مسکو به شمار می رود.

این کلیسا در موضعگیری خود نسبت به در گیری های داخلی در اوکراین از دولت و نیروهای ملی گرای این کشور در برابر تجزیه طلبان هوادار روسیه در مناطق شرقی به شدت حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسقف فیلاریت، با اشاره به کشته شدن هابیل به دست برادرش قابیل که داستان آن به تفصیل در کتاب آسمانی انجیل آمده است، گفت: "متاسفانه به صراحت باید بگویم که در دنیای ما قابیل دوباره ظاهر شده اما این بار نه با اسم قابیل بلکه با رفتارهای او".

وی همچنین طی بیانیه ای که به سه زبان اوکراینی، روسی و انگلیسی و با عنوان "قابیل جدید" بر سایت کلیسای ارتدوکس اوکراین منتشر شد، گفت:"همانطور که قتل هابیل به دست برادر خود قابیل در تاریخ اتفاق افتاد، اکنون نیز پوتین تحت تاثیر شیطان مرتکب قتل هم نوعان خود در اوکراین می شود".

بیانیه کلیسای ارتدوکس "کییف" در اولین روز پس از اعلام آتش بس میان نیروهای دولتی اوکراین و تجزیه طلبان هوادار روسیه منتشر شده است.

از زمان آغاز درگیری ها در ماه آوریل، میان نیروهای اوکراین و تجزیه طلبان هوادار روسیه تاکنون بیش از 2600 تن از دوطرف کشته شدند.

رئیس کلیسای ارتدوکس اوکراین در بیانیه خود به طور آشکار پوتین رئیس جمهوری روسیه را به دامن زدن به جنگ داخلی در اوکراین متهم کرده است.

گفتنی است که پوتین خود یک مسیحی ارتدوکس است که با کلیسای ارتدوکس مسکو رابطه بسیار نزدیکی دارد. این کلیسا در نزاع میان کشورهای غربی و روسیه به شدت از پوتین حمایت می کند.

پاتریاک فیلاریت گفت که پوتین با بکارگیری مزدوران خود و نشر اکاذیب و شایعه پراکنی به وسیله رسانه های روسی به ایجاد اختلافات و جنگ داخلی در اوکراین کمک می کند.

این در حالی است که رئیس جمهوری روسیه هرگونه کمک به تجزیه طلبان مسلح اوکراینی یا ارسال کمک های تسلیحاتی و نیرو به آنها را به شدت تکذیب کرده است. اما کییف و حامیان غربی می گویند شواهد قوی در دست دارند که مسکو از تجزیه طلبان حمایت می کند.