چهارشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۹۳

جلسه مجلس افغانستان برای بررسی وضعیت امنیتی متشنج شد

چهارشنبه 17 سپتامبر 2014 - 26 شهریور 1393

وخامت وضعیت امنیتی و تشدید حملات مخالفانه مسلح نگرانی‌های اعضای مجلس را به همراه داشته است

جلسه عمومی مجلس نمایندگان افغانستان که با حضور مسئولان نهادهای امنیتی افغانستان برای بحث در مورد وضعیت امنیتی برگزار شده بود برای لحظاتی از کنترل هیئت اداری خارج و به شدت متشنج شد.
در آغاز جلسه تعدادی از نمایندگان از مسئولان امنیتی در مورد وخامت اوضاع امنیتی کشور پرس و جو کردند و هنگامی که بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی شروع به پاسخ دادن کرد، رمضان بشردوست نماینده کابل در مجلس سخنان وزیر را قطع کرد و او را "نماینده ملا محمد عمر" نامید و مجلس را ترک کرد.
آقای بشردوست گفت: "وزیر صاحب به عنوان سخنگوی ملا عمر صحبت می‌کند، این چه معنی دارد."
آقای محمدی فورا واکنش نشان داد و آقای بشردوست را "جاسوس بیگانه" خواند و گفت که آقای بشردوست اظهارات خود را "به دستور بیگانه" مطرح می‌کند.
وزیر دفاع ادامه داد: "ملا محمد عمر خودت هستی، به دستور بیگانه آمدی اینجا، بنشین که جوابت را بدهم، تو توهین می‌کنی، تو جاسوس بیگانه‌ای و به دستور بیگانه این حرف ها را می‌زنی، بیا حرف‌های من را بشنو."
گفته می‌شود رمضان بشردوست در بین مردم طرفداران زیادی دارد اما اظهاراتش در مجلس با واکنش‌های منفی مواجه می‌شود و به خاطر اظهاراتش چند بار از جلسات عمومی مجلس نمایندگان اخراج شده است.
وزیر دفاع در ادامه اظهارات خود گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر با مخالفان مسلحی در جنگ اند که در بیرون از کشور تجهیز و تمویل می‌شوند و به افغانستان "تجاوز می‌کنند" که نیروهای امنیتی در حال نبرد با تجاوز اند.
او گفت که حملات مخالفان مسلح در سال‌های گذشته همه ساله رو به افزایش بوده و نیروهای امنیتی افغانستان هر سال با تشدید حملات شورشیان روبه‌رو بوده است اما تاکید کرد که مخالفان مسلح با وجود حملات روز افزون "موفق نشده اند که به اهداف کلیدی خود یعنی سقوط افغانستان، سقوط ولایات، سقوط واحدهای اداری و بند انداختن شاهراه ها، برسند."
عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در آغاز جلسه عمومی گفت که در ماه‌های اخیر وضعیت امنیتی رو به وخامت بوده و نمایندگان مجلس در این مورد ابراز نگرانی کرده اند.
در جلسه امروز مجلس نمایندگان بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی، عمر داوودزی وزیر امور داخله/کشور و حسام‌الدین حسام سرپرست معاونت امنیت ملی حضور داشتند.
وزیر امور داخله در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد رهایی زندانیان، اذعان کرد که برخی از افرادی که از زندان رها گردیده‌ و دوباره سلاح برداشته و مرتکب جرایم شده‌اند. او گفت که این افراد را دوباره بازداشت خواهند کرد.
آقای داوودزی در مورد حفر خندق توسط افراد پاکستانی در امتداد خط دیورند گفت که به اساس توافقات بین دو کشور، هیچ کشوری حق ایجاد تاسیسات الی چهار کیلومتری خط صفری ندارد اما نیروهای پاکستانی در ۲ کیلومتری و حتی ۶۰۰ متری آنسوی خط مرزی، اقدام به حفریات کرده است.
وزیر امور داخله می‌گوید که مقام‌های پاکستانی دلیل این کار را تطبیق پروژه‌های ملی خود خوانده و هئیت دولت افغانستان برای بررسی ماجرا به ولایت قندهار و نزدیک مرز سفر کرده که پس از تکمیل تحقیقات در مورد اقدامات بعدی دولت افغانستان در سطح بالایی تصمیم گیری خواهد شد.
آقای داوودزی در بخشی از اظهارات خود گفت که نیروهای پاکستانی هر شب به پاسگاه‌های نیروهای مرزی افغانستان حمله می‌کنند و در یک سال گذشته بیش از ۴۲۰۰ موشک به خاک افغانستان شلیک کرده اند که نیروهای امنیتی هم به اساس تصمیم شورای امنیت ملی آماده عمل متقابل است.
روز گذشته نیز مجلس سنا مسئولان نهادهای امنیتی را فرخوانده بود
روز گذشته نیز مجلس سنای افغانستان مسئولان نهادهای امنیتی را فراخواند.
مقام های وزارت دفاع و امور داخله در مورد افزایش تلفات نیروهای امنیتی، حفریات امتداد خط مرزی دیورند و حملات مخالفان مسلح توضیح دادند.
در بخش دیگر مجلس حسام‌الدین حسام سرپرست معاونیت امنیت ملی گفت که اخیرا مخالفان مسلح دولت حملات و عملیات‌های خود را به ولایت‌های کنر و نورستان در شرق، بدخشان در شمال شرق، قندوز و فاریاب در شمال و ولایت هلمند در جنوب متمرکز کرده اند که اهداف تازه آن ها را نشان می‌دهد.
آقای حسام گفت که دلیل تمرکز مخالفان به ولایت‌های کنر و نورستان "زمینه سازی برای انتقال لانه‌های تروریسم" از آنسوی خط مرزی دیورند به داخل افغانستان است و نا آرامی های شمال و شمال شرق هم برای تشدید فعالیت‌های شورشیان به کشورهای شمالی و آسیای میانه.
گروه طالبان دولت افغانستان را دست نشانده خوانده و با آن سالهاست که می‌جنگد
او گفت که مخالفان مسلح از نا آرامی در هلمند و قندهار هم برای قاچاق مواد مخدر سود می‌برند اما "استراتژی اصلی شان با هماهنگی دیگر نیروهای امنیتی خنثی شده است."
تا پایان امسال نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ناتو حضور نظامی و عملیات رزمی خود در افغانستان را با خروج بخش اعظم نیروهای خود کاهش می‌دهند و نیروهای امنیتی افغان باید آماده دفاع مستقلانه از افغانستان شوند.
کمبود تجهیزات جنگی، افزایش تلفات نیروهای امنیتی و تشدید حملات مخالفان مسلح از چالش‌های نیروهای افغان در سال‌های پس از خروج نیروهای خارجی خوانده شده است.
روز گذشته در یکی از مناطق نسبتا حساس کابل یک فرد بمب گذار موفق به انجام حمله انتحاری شد که دست کم سه سرباز نیروهای ناتو را کشت و بیش از سیزده نفر دیگر را زخمی کرد.
بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر