جمعه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۳

محاصره کامل کوبانی

دیده‌بان حقوق بشر نسبت به وضعیت پیش رو و امکان کشتار شهروندان غیرنظامی در کوبانی هشدار داده است.

نیروهای نظامی کرد سوری می‌گویند جهادیست‌های اسلامی موسوم به دولت اسلامی (داعش سابق) از ۲۵ شهریور حملات سنگینی را به ۱۲ روستا در کانتون کوبانی آغاز کرده‌اند.
کوبانی مرکز یکی از کانتون‌های سه‌گانه‌ی کردستان سوریه، در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد. جمعیت این شهر با در نظر گرفتن ساکنین اطراف حدود پانصد هزار نفر است. «این شهر کردنشین در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان کانتونی مستقل اعلام موجودیت کرد».

جهادیست‌های اسلامی از زمان تشکیل کانتون کوبانی برای سومین بار است که به این شهر حملات همه جانبه‌ای  را تدارک دیده‌اند. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که این حملات در تاریخ ۲۵ شهریور از سه جبهه غرب، شرق و جنوب شهر آغاز شده است. گفته می‌شود پیشروی‌های اخیر دولت اسلامی با تجهیزات نظامی سنگین مانند موشک و تانک صورت می‌گیرد.
منابع محلی نیز از اصابت چند موشک به مرکز کوبانی خبر داده‌اند اما گزارشی از خسارات این حمله منتشر نشده است. بخاطر تداوم درگیری‌های سنگین در آن مناطق, اخبار شفاف و قابل اعتمادی  به دست نمی‌رسد و به همین دلیل آمار مشخصی از تلفات مادی و یا تعداد کشته‌شدگان غیر نظامی و نظامی این حملات  منتشر نشده است. اما سازمان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که «شمار زیادی از شهروندان غیر نظامی و طرفین درگیر جان خود را از دست داده‌اند».
خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که تعداد ۲۱ روستا توسط نیروهای دولت اسلامی اشغال شده است. اوجالان عیسو، معاون یگان‌های مدافع خلق در گفتکو با این خبرگزاری گفت: «ارتباط ما با بسیاری از روستاهایی که توسط داعش تصرف شده‌اند را قطع شده است».
با این وجود یگان‌های مدافع خلق در بیانیه‌هایی که تاکنون منتشر کرده است تنها حمله نیروهای دولت اسلامی به چند روستا را تایید کرده است. همچنین صالح مسلم، رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ضمن رد گزارش‌های فوق گفت: «درگیری میان مبارزان کُرد و اعضای دولت اسلامی ادامه دارد».
گستردگی حملات دولت اسلامی به کانتون کوبانی در روزهای اخیر به حدی است که اوجالان عیسو به خبرگزاری رویترز گفت که از دیگر احزاب کرد از جمله حزب کارگران کردستان (پ ک ک) تقاضای کمک نظامی کرده‌اند. بر طبق اخبار تا لحظه تنظیم این گزارش، پ ک ک نیز ۳۰۰۰ تن از گریلاهای خود را به همین دلیل به کردستان سوریه اعزام کرده است.
مراد کاریلان، اعضای کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در همین رابطه از کردهای ترکیه خواست به همراهی مردم کوبانی بروند و گفت: «اگر کمک های لازم به یگان‌های مدافع خلق و برخی گردان های ارتش آزاد در کوبانی نرسد ممکن است قتل عام هایی مانند شنگال اتفاق بیافتد . نباید اجازه داد فاجعه شنگال تکرار شود و همه با هر امکانی باید بسیج شوند» .
اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز، با صدور بیانیه ای رسمی، از شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی درخواست کرد که سریعتر به کمک مردم کوبانی بیایند و آنها را از دست «جانوران داعش» نجات دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر