جمعه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۳

از کافی‌نت استفاده می‌کنید؟

گاهی پیش می‌آید که مجبور به استفاده از کافی‌نت شویم یا مکان‌های عمومی دیگری که کامپیوتر و اینترنت در اختیار می‌گذارند. با اینکه می‌دانیم این ارتباطات چندان امن نیست ولی چاره‌ای نیست.
 با این وجود با رعایت چند نکته می‌توان تا حدی حریم خصوصی را تامین کرد؛

هیچوقت اطلاعات مربوط به خود را ذخیره نکنید.  کارتان که تمام شد حتما «لاگ آوت» کنید. بستن مرورگر کافی نیست. وارد کردن اسم الکی هم کافی نیست. امروز بیشتر برنامه‌ها، به خصوص سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها و چت‌ها با اتصال اتوماتیک کار می‌کنند، یعنی اسم کاربری و حتی پسورد شما را هم ذخیره می‌کنند. قبل از لاگین، این گزینه را غیر فعال کنید.
اطلاعات خود را در معرض دید نگذارید. گاهی مجبور می‌شوید برای راهنمایی یا سوال یا حتی دستشویی یا هر دلیل دیگری چند لحظه از کامپیوتر دور شوید. حتما قبل از ترک کامپیوتر صفحات مربوط به اطلاعات خصوصی خود را ببندید. از همه جا لاگ آوت کنید و پنجره‌هایی که اطلاعات شخصی یا خصوصی دارد را ببندید.
رد پای خود را پاک کنید. در اغلب مرورگرها گزینۀ وب‌گردی خصوصی وجود دارد. در اکسپلورر ۹ این گزینه InPrivate است که از طریق چرخ دنده و سپس گزینۀ امنیت قابل دسترسی است. در کروم با کلیک روی سه خط روبروی نوار آدرس به آن دست پیدا می‌کنید (با فشار دادن هم‌زمان «کنترل، شیفت و N» هم باز می‌شود) علامتش هم یک فرد بی چهره با کلاه و عینک است. پنجرۀ خصوصی موزیلا هم از طریق منوی تنظیمات و با فشار دادن علامت سه خط منتهی علیه سمت راست نوار آدرس باز می‌شود. علامتش یک ماسک زورو است. استفاده از این شیوه راحت ترین راه برای وب‌گردی خصوصی است.
اینترنت اکسپلورر اسم کاربری و گذرواژه و لیست تمام فعالیت اینترنتی شما را ضبط می‌کند. حتی بعد از این که دیس‌کانکت شدید. پس بهتر است قبل از شروع این گزینه را غیر فعال کنید. به منوی ابزار بروید (علامت چرخ دنده) و اختیارات اینترنت را انتخاب کنید. روی زبانۀ محتوا و سپس پارامترها بزنید که در کنار تایپ اتوماتیک قرار دارد. دو محلی را که مربوط به پسورد است غیر فعال کنید.
در صورتی که از امکانات مرور خصوصی استفاده نمی‌کنید، بعد از این که کارتان تمام شد از طریق تنظیمات هر مرورگر می‌توانید رد پای خود را پاک کنید. این کاربا پاک کردن «هیستوری» یا از طریق منوی ابزار میسر است. در کروم، اکسپلورر و موزیلا با فشار دادن هم‌زمان «کنترل، شیفت و دیلیت» این کار انجام می‌شود.
مواظب نگاه‌های نامحرم باشید. کافی نت‌ها جای مناسبی برای کسانی است که به اطلاعات دیگران علاقه دارند. حواستان باشد غریبه به مونیتور شما زل نزده باشد. به خصوص موقع وارد کردن پسورد دقت کنید.
تا جایی که ممکن است، برای وارد کردن اطلاعات محرمانه و خصوصی (نظیر اطلاعات بانکی) خود از کافی نت‌ها و کامپیوترهای عمومی استفاده نکنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر