یکشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۳

دولت‌ها، چه دموکراتیک و چه سرکوب‌گر، از شهروندان خود جاسوسی می‌کنند


۲۳/شهريور/۱۳۹۳ محمد تاج دولتی
در آمریکا شرکت‌های واسطه‌ اطلاعات آن‌لاین و تلفنی مردم را با پرداخت پول از شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی دریافت کرده و به آژانس‌های امنیتی فدرال می‌دهند. در ایران چطور?
* اکنون دیگر کمتر کسی در این واقعیت ساده شک دارد که دولت‌ها چه دمکراتیک و چه سرکوب‌گر، چه در غرب و چه در شرق به درجات مختلف و برای اهداف متفاوت از شهروندان خودشان جاسوسی می‌کنند. بدیهی است که شیوه‌های عملیاتی، مرزهای مجاز آن و داده‌هایی که جمع آوری می‌شود تابعی از نوع سیستم سیاسی و قوانین هر کشور و البته پایبندی دولت‌ها به سیاست‌گذاری‌های اعلامی و قوانین خودشان است.
در کشورهای غیر دمکراتیک، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی بدون توجه به قوانین و تنها بر اساس تشخیص و ترجیحات خودشان درباره همه چیز و همه کس تجسس و جاسوسی می‌کنند. در برخی کشورهای دمکراتیک هم البته، دست‌کم بر اساس آن‌چه اسنودن افشا کرده است، عین همین رویه حاکم بوده است!
شاید بتوان گفت تنها فرق داستان در کشورهای دمکراتیک و غیردمکراتیک در این است که در کشورهای دمکراتیک اگرچه با جاسوسی، حریم خصوصی شهروندان نقض شده و قانون زیر پا گذاشته می‌شود، اما در نهایت دایره قرمز اعمال و روابطی که منجر به برخورد امنیتی و قضایی می‌شود در این کشورها بسیار کوچک‌تر از دایره بزرگ خطوط قرمز در کشورهای غیردمکراتیک است.
وب‌سایت اخبار و تحلیل‌های فن‌آوری زددی‌نت در گزارشی به معرفی شرکت‌های فن‌آوری در سایه پرداخته است که به عنوان کارگزار آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی همچون NSA، سازمان سیا و FBI عمل می‌کنند. وقتی این سازمان‌های امنیتی برابر با قانون  FISA برای شنود و تعقیب فعالیت‌های آن‌لاین یا تلفنی به این کارگزاران مورد اعتماد مراجعه می‌کنند، آن‌ها با شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی طرف مذاکره شده و اطلاعات مورد درخواست را دریافت و پردازش کرده و به آژانس امنیتی فدرال ارسال می‌کنند.

*یکی از موضوعاتی که بسیار مورد بحث قرار گرفته است، ردیابی شدن از طریق گوشی است. برخی از کاربران نگران این نیستند که شرکتی با استفاده از یک اپلیکیشن یا یک ویژگی در گوشی، بتواند مکان آن‌ها را ردیابی و ذخیره کند. اما برخی دیگر از کاربران که نسبت به امنیت و حریم خصوصی خود حساس هستند، دوست ندارند اطلاعات‌شان هر لحظه توسط شرکت‌ها ثبت و ذخیره شود و از این بابت نگران هستند. این نگرانی بسیار به جا است؛ اگر گوشی شما دست کسی بیفتد، دبگر هیچ جیز قابل انکار نیست!
یکی از ویژگی‌های گوشی‌های اندروید، لوکیشن سرویس (Location Service) گوگل است که علاوه بر آنکه به صورت لحظه‌ای می‌تواند مکان گوشی را مشخص کند، بخشی دارد به نام «Location History» که در واقع تمام اطلاعات مکان‌هایی که بوده‌اید را ذخیره می‌کند. نکته اینجا است که این کار را بدون اطلاع به کاربر انجام می‌دهد.
فرض کنید پس از کلی انتظار، گوشی اندروید جدید را خریده‌اید و برای کار با آن بی‌صبر هستید اما پیش از هرچیز مجبورید چند کار را انجام دهید تا بتوانید از گوشی استفاده کنید. یکی از این کار‌ها تنظیمات بخش «Location» است. در واقع تشخیص مکان با استفاده از وای فای و برج‌های آنتن دهی که هم به باتری کمک می‌کند و هم دقت خوبی دارد. تنها مشکل بزرگ آن این است که تمام اطلاعات مکانی شما را به صورتی کاملا دقیق و با جزئیات مثال زدنی در ارتباط با حساب گوگل شما قرار داده و ذخیره می‌کند!
مشکل بعدی این است که شما کنترل زیادی هم روی این بخش ندارید. شما نمی‌توانید انتخاب کنید که فقط هیستوری مدت زمان مشخصی برای شما ذخیره شود و بقیه مکان‌ها پاک شود. شما فقط می‌توانید هیستوری را از یک تا سی روز پاک کنید و یا اینکه به طور کلی از خیر آن گذشته و آن را کلا پاک کنید.
اگر به تنظیمات اندروید رفته و بخش «Location» را نگاهی بیندازید می‌توانید بخش «Location Reporting» را غیرفعال کنید و یا بهتر اینکه بخش «Location History» را خاموش کنید. هم چنین می‌توانید در این آدرس، هیستوری خود را در گوگل ببینید و راجع به آن تصمیم گیری کنید.
در ‌‌نهایت، هدف این است که شما بدانید که گوشی هوشمند شما بیش از یک تلفن ساده است و گاهی می‌تواند بسیار دردسرآفرین باشد، البته اگر از آن غافل باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر