دوشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۹۳

گرسنگی روزافزون مردم و کاهش مصرف نان



8:39:19 PM 1393/6/23
فقر در ایران
فقر در ایران
فقر، بیکاری، خانه خرابی کارگران و دهقانان و زیر خط فقر رفتن اکثریت مردم، فقط برخی از بلایایی است که رژیم چپاولگر و ضدانسانی ولایت‌فقیه بر سر مردم ایران نازل کرده است.
اکنون مشخص شده است که این رژیم ضد‌مردمی نان را نیز از سر سفره‌های مردم ربوده است، آن‌چنان که طی 10سال گذشته مصرف نان 37 درصد کاهش یافته است و بسیارند خانواده‌هایی که نمی‌توانند حتی درحد سد جوع نان تهیه کنند. به این ترتیب نان نیز از سر سفره‌های مردم ربوده شده است.
بنا بر آمار بانک مرکزی رژیم، طی 10سال گذشته متوسط سرانه اقلام خوراکی 30درصد کم شده است. بنا بر همین آمار اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوارها در سال 82، 1392 کیلوگرم بوده که این رقم در سال 91 به 981 کیلوگرم رسیده است.


کم شدن سرانه اقلام خوراکی در حالی است که سردمداران رژیم طی این مدت 10ساله بر بهبود شرایط رفاه خانوار تأکید می‌کردند. خصوصاً از زمانی که رژیم قیمتها و به‌ویژه قیمتهای حامل انرژی را افزایش داد و اعلام کرد که یارانه نقدی می‌پردازد.
روزنامه حکومتی شرق در زمینه کوچکتر شدن سبد غذایی خانوار در ایران و میزان فشار اقتصادی برمردم می‌نویسد: «وقتی خوراک خانوارکم می‌شود، یعنی توان خرید آنها کاهش یافته و سبد غذای آنها کوچک‌تر شده است». (روزنامه شرق19شهریور93)
بر اساس آمار بانک مرکزی، مصرف نان که قوت لایموت بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد است از سال82 تا 91 به میزان37 درصد کاهش داشته همچنین در این مدت اقلام‌ اساسی یعنی گوشت قرمز، نان، برنج، روغن و تخم‌مرغ نیز بین ۲۷ تا ۳۷ درصد کاهش مصرف داشته‌اند.
بنا بر همین آمار هزینه نیازهای اولیه خانوار، بیش از ۳۶۵ درصد افزایش داشته و مخارج خانوار چهاربرابر شده است.
در حالی که هزینه‌ی متوسط خانواده‌ها در سال 1382 معادل 4 میلیون و 504هزار تومان بوده، این رقم در سال 1391 با 365 درصد افزایش به 20 میلیون و 971هزار تومان رسیده است.


بر اساس همین شاخصها خط فقر در تهران در سال 1391 دو میلیون و 700هزار تومان بوده که با رقم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، یعنی یک میلیون و 700هزار تومان، فاصله‌ی 800هزار تومانی دارد.
کوچکتر شدن سبد غذایی باعث شده است که بسیاری از مردم با سوء تغذیه مواجه شوند و وضعیت سوء تغذیه در5 استان کشور به مرز هشدار برسد. آن‌چنان که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان رژیم گفته است: ”مطالعات و بررسیها نشان می‌دهد کمبود ریز مغذیها، آهن، انواع ویتامین به‌ویژه درکودکان دو تا پنج سال، دانش‌آموزان استانهای کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان رو به افزایش است. سوء تغذیه در اثر مصرف نامتوازن و نامناسب مواد غذایی بروز می‌کند و معمولاً علائم و نشانه‌های آن به‌صورت کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری ظاهر می‌شود“. (ابتکار14تیر93)
حسن راغفر از کارشناسان وابسته به باند رفسنجانی - روحانی اعتراف می‌کند ”جمعیت قابل ملاحظه‌یی دچار تغذیه نامناسبت و ناکافی هستند. در ایران و طی سالهای اخیر میزان جمعیتی که دچار گرسنگی و تغذیه ناکافی هستند رو به افزایش است و این روندی است که ادامه یافتن آن می‌تواند در آینده نه چندان دور منجر به شکاف و نابرابری هر چه بیشتر اجتماعی در جامعه شود. روی آوردن اجباری این افراد (افرادی که مبتلا به سوء تغذیه هستند) به شغل‌های نامناسب، دستمزدهای نازل و حتی بیکاری را در پی دارد که خود باعث ایجاد و رشد فقر و نابرابریهای اجتماعی در جامعه است“ (اعتماد24تیر93)
به‌خاطر سیاستهای ضد‌مردمی رژیم است که تولید غذا روز به روز گرانتر و پرهزینه‌تر می‌شود و بنا بر گزارش روزنامه حکومتی اعتماد پیش‌بینی می‌شود در پنج تا 10سال آینده کشور در بحران غذا فرو برود، گرسنگان بیشتر و سوء‌تغذیه بیشتر، مواد غذایی گران‌تر و دسترسی سخت‌تر مردم به مواد غذایی سخت‌تر می‌شود (اعتماد 29خرداد93)
مبنای این نوشته استناد به گزارش بانک مرکزی رژیم و گزارش رسانه‌های حکومتی است، طبعاً رسانه‌های رژیم نه می‌خواهند و نه می‌توانند تصویر درست و واقعی از فقر و فاقه مردم، ربوده شدن نان از سفره مردم توسط غارتگران حاکم و سوء تغذیه ارائه دهند، زیرا مصلحت نظام و منافع باندی اقتضا نمی‌کند که به تمامیت واقعیت اعتراف کنند و تیغ سانسور حکومتی نیز مزید بر علت است. . اما همین میزان از فقر و فاقه مردم نیز که رسانه‌های حکومتی ناگزیر به اعتراف به آن می‌شوند نشانگر اوضاع فلاکت باری است که حاکمیت آخوندی برمردم تحمیل کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر