پنجشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۳

دیدار با زنان مبارز کُرد که با داعش در نبردند


 
به روز شده در 9/10/2014 | 1:35 Thursday 11 9 2014


عکاس و روزنامه نگار: ارین تریب –NBC news
برگردان از انگلیسی: سما .ش

۱.
در امتداد مرزهای خشک و متروک شمال شرقی سوریه٬ هزاران نفر از زنان جوان کُرد برای دفاع از مردم٬ در برابر حملات دولت بشار اسد٬ نظامیان داعش و جبههٌ النصر -وابسته به القاعده - اسلحه به دست گرفته اند. حدود ۷۰۰۰  جنگاور داوطلب به واحدهای مدافع زنان یا همان ی.پ.ژ - که در جنبش مقاومت کردی رشد کرده اند- پیوسته اند .این گروه به پ.ک.ک که سازمانی که برای احقاق حقوق کُردها در کشورهمسایه ترکیه مبارزه می کند و از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده بعنوان گروه تروریستی شناخته شده است، وابسته است. در کنار نیروهای پیشمرگه کُرد٬ ی.پ.ژ نیز علیه شبه نظامیان اسلامی که مناطق وسیعی از سوریه و عراق را تصرف کرده اند و دست به اعلام خلافت نیز کرده اند، مبارزه می کنند.

*در عکس فوق: روناهی آندوک ۳۴ ساله فرمانده ی.پ.ژ٬ گیان دیرک٬ درسیم جودی ۱۸ ساله٬ برروی اسلحه دوشکا در شهر تل کوچرسوریه کار می کنند.



۲.
جنگاوران جدید ی.پ.ژ در تمرین بامدادی در نزدیکی شهر دیرک در روژئاوا واقع در منطقه کُردنشین سوریه شرکت می کنند. برنامه زمان بندی شده نیازمند نظم و انضباط است: جنگاوران جدید در دوره آموزشی باید در ساعت 18 بخوابند و راس ساعت ۴ صبح بیدار شوند. روز آنها شامل تمرین نظامی و کلاس های درس می شود. بسیاری از دختران هرگز تا قبل از پیوستن به ی.پ.ژ در دوره های ورزشی و آمادگی جسمانی شرکت نکرده بودند.



۳. جنگاور ۲۰ ساله ی.پ.ژ نارلِنه در یکی از مقر های رها شده ارتش عراق در نزدیکی ربیعه سوریه روسری به صورتش می بندد. اکثر جنگاوران ی.پ.ژ ازدواج نمی کنند و انتخاب کرده اند که خود را وقف مبارزه٬ پذیرش شیوه های نظم و انضباط٬ آموزش ٬سادگی٬ امورخیریه و از همه مهتر شعارشان "هەڤاڵ" -که در زبان کردی به معنای"دوستی" است- بکنند. آنهایی که مبارزه می کنند در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ می باشند اما جنگاوران جوان تر۱۲ ساله هم هستند که آشپزی و کارهای روزمره انجام می دهند و دنباله رو بزرگانشان هستند.



۴.
جنگاور ی.پ.ژ٬ شَوین باچوک صبح زود در یکی از مقرهای رها شده ارتش عراق در ربیعه به خواب فرو رفته است. در میان کُردها شایع است که زنان مبارز ترس بزرگی را در دل شبه نظامیان داعش انداخته اند، چرا که آنها بر این باورند که اگر توسط یک زن کشته شوند به بهشت نخواهند رفت.



۵.
جنگاوران ی.پ.ژ صبحانه فلفل٬ نان٬ پنیر٬ گوجه فرنگی و چای را در محل پست هایشان در تل کوچر سوریه می خورند. وعده های غذایی شان متوسط و معمولا منابغ غذاییشان توسط مردم محلی تامین می شود.



۶. جنگاوران جدید در تمرینات نظامی صبحگاهی در نزدیکی شهر دیرک شرکت می کنند.



۷. نوهات کوجر ۲۹ ساله در یک پایگاه نظامی ی.پ.ژ در تل کوچرسوریه نشسته است. در کنار او"عروسک آزادی" [را می بینیم]، که پس از آنکه یکی از جنگاوران ی.پ.ژ به نام آزادی رستم بر اثر اثابت گلوله یک تک تیر انداز از جبهه النصر وابسته به القاعده جان خود را از دست داد، اینگونه نامگذاری شد.



۸. جنگاوران ی.پ.ژ تابوتِ اِوریم٬ پیکر جنگاور زنی که در مبارزه با ستیزه جویان داعش جان خود را از دست داده است را در مراسم تشییع اش او در شهر دیرک سوریه حمل می کنند. حدود ۲۴ جنگاور از ی.پ.ژ و ی.پ.گ واحد مردان در ماه آگوست در این گورستان به خاک سپرده شده اند. اعضای خانواده آنان به فرزندانی که در جنگ کشته می شوند بسیار افتخار می کنند و آنها را شهید می نامند. " ŞEHİD NAMIRIN" گفته معروفی است در این جامعه، که  به معنی شهید هرگز نخواهد مرد می باشد.



۹. این جنگاور جوان که لباس صورتی پوشیده است، اولین روزش را در پایگاهی در نزدیکی شهر دیرک در سوریه آغاز می کند.



۱۰. جنگاوران جوان قبل از آغاز آموزش نظامی در ساعت ۴.۳۰ صبح در پایگاهی در نزدیکی شهر دیرک موهایشان را مرتب می کنند.



۱۱. جنگاور ۲۲ ساله ی.پ.ژ اسدی قامشلو ابرویش توسط جنگاور دیگری در پایگاهی نظامی در تل کوچر برداشته می شود. جنگاوران زن در یک پیوند منحصر فرد، زندگی در پادگان، آموزش و مبارزه را با هم تجربه می کنند.



۱۲. جنگاور ی.پ.ژ در حال گریه در آغوش جنگاوری دیگر، در حالی که می پنداشتند وی به خط مقدم جبهه اعزام شده است.



۱۳. جنگاوری به نام آمارا لباسی منقش به پرچم ی.پ.ژ می پوشد. رنگ های قرمز٬ زرد٬ سبز این گروه در روسری٬ پرچم و پوستر و در همه جا دیده می شود.



۱۴. سُهاره پناهنده ایزدی ۱۳ ساله یک تکه نان میخورد، این جزو اولین مواد غذایی است که طی چند روز گذشته و پس از رسیدن به منطقه امن در تل کوچر بر پشت یک کامیون داشته است. سُهاره و خانواده اش٬ پس از حمله شبه نظامیان داعش به روستایشان و کشتار هزاران نفر و به بردگی گرفتن صدها زن و کودک در کوه شنگال سرگردان شدند. ی.پ.گ و ی .پ.ژ نقش مهمی در کمک به آزاد کردن ایزدی های به دام افتاده در بالای کوه ایفا کردند.



۱۵. جنگاوران در حال تشویق و نشان دادن علامت صلح به کامیون های حمل پناهندگان کوه شنگال که به [منطقه] امن در تل کوچر سوریه رسیده اند.



۱۶. ژین جنگاور ی.پ.ژ، لحظاتی صمیمی را با مادرش آمینه در خانه یشان در "گرکی لگه" سهیم می شود. هرچند او در پایگاهی در همان نزدیکی زندگی می کند٬ اما به به دلیل برنامه های دشوار نظامی ی.پ.ژ، ژین یک ماه است که مادرش را ندیده است .



۱۷. جنگاوران جوان در سپیده دم در حال خواندن و رقصیدن با ترانه ها ی سنتی ی.پ.ژ در نزدیکی شهر دیرک سوریه.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر