چهارشنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۹۴

آسیب به حریم تخت جمشید بر اثر حفاری چاه‌های آب

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
Persepolis-Nourooz


سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران از آسیب‌های زیست محیطی به حریم مجموعه تخت جمشید در استان فارس اظهار نگرانی کرده است.
حفاری چاه‌های آب، مشکلات زیادی در حریم تخت جمشید ایجاد کرده است
محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی این سازمان روز ۱۶ اردیبهشت ۹۴ با اعلام این خبر به خبرگزاری ایلنا گفت در دشت مرودشت که جزو حریم محوطه باستانی تخت جمشید به شمار می‌آید حفاری گسترده چاه‌های آب باعث بروز مشکلاتی شده است.
با این حال به گفته طالبیان، وضعیت تخت جمشید نسبت به بناهای اصفهان بهتر است و حریم تخت جمشید بهتر حفظ شده است.
به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی، در اصفهان به دلیل نشست زمین و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی مشکلات زیادی برای بناهای تاریخی و حریم آن‌ها ایجاد شده است.
حفاری‌ چاه‌های مجاز و غیر مجاز از جمله مسائلی است که پهنه‌هایی گسترده در دشت‌ها و اراضی طبیعی ایران را به خطر انداخته است. حفر چاه‌ها بدون توجه به ظرفیت سفره‌های آب زیر زمینی باعث استخراج بیش از حد آب از این منابع می‌شود. این پدیده باعث فرونشستن زمین و به وجود آمدن فروچاله‌های بزرگ و ترک خوردن اراضی و دشت‌ها می‌شود. به این ترتیب از یک سو کشاورزی و فعالیت‌‌های دیگر غیر ممکن شده و از طرف دیگر بناها و تاسیسات موجود در این مناطق در معرض خطر قرار می‌گیرند.

«فرونشستن یک میلیون هکتار زمین در ایران»

بنابر برآوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری، حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌ها و اراضی طبیعی در ایران به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و خالی شدن آبخوان‌ها دچار فرونشست شده است.
Persepolis_Crack_Neshast_Shekaf
شکاف‌هایی عظیم در زمین در فاصله‌ای نزدیک به تخت جمشید
در اسفند ماه ۱۳۹۲، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور با اعلام این آمار، فرونشستن زمین در ایران را نتیجه مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز دانست و گفت:« وقتی بی‌هیچ ضابطه و معیاری چاه عمیق و نیمه‌عمیق حفر می‌شود تا کشاورزی ناپایدار توسعه یابد، آبخوان‌ها خالی می‌شود، سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و در نتیجه ۲۳۰ دشت حاصلخیز کشور دچار بحران جدی می‌شود».
در سال ۱۳۸۷ نیز انتشار نتایج مطالعات دانشگاه پتسدام و مرکز تحقیقات زمین شناسی آلمان، GFZ  نشان داد استفاده و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی باعث شده تا در سه دهه گذشته سطح این منابع در ایران در حدود پانزده متر کاهش پیدا کند. این امر سبب فرونشست زمین در بخش‌های وسیعی مانند دشت‌های پسته کاری در اطراف رفسنجان، دشت ورامین و مناطق مرکزی ایران شده است.
این مطالعات با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در مرکز زمین‌شناسی آلمان صورت گرفت. فرونشست زمین علاوه بر تهدید اراضی کشاورزی باعث خساراتی در مناطق مسکونی و صنعتی نیز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر