چهارشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۴

#ایران# نگرانی رهبران اروپایی از عواقب همه‌پرسی یونان

تاريخ: PM 1:24:15 1394/4/9

یونان بین دراخما و یورو


رهبران اتحادیه اروپا به یونان هشدار داده‌اند که رد پیشنهادهای وام دهندگان بین‌المللی این کشور، در یک همه‌پرسی در روز یکشنبه، به‌معنی ترک حوزه یورو خواهد بود.
در حالی که گفتگوها میان یونان و اعتبار دهندگان به این کشور هفته پیش بی‌نتیجه ماند، سیگمار گابریل وزیر دارایی آلمان گفت که این همه‌پرسی معادل ’رای آری یا نه به حوزه یورو است.’
در مقابل الکسی سیپراس نخست‌وزیر یونان خواستار رأی منفی شده است اما تأکید دارد که کشورش هم‌چنان خواهان ماندن در حوزه یورو است.
در همین حال و همپای تحولات یونان روز دوشنبه 8تیرماه 1394 بازارهای بورس جهان شاهد افت جدی شاخص سهام بودند که ناشی از تحولات یونان بود.
ماتئو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا گفت که مردم یونان بین یورو و دراخما یکی را انتخاب می‌کنند و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه هم نظر مشابهی را منعکس کرد.
وزیر دارایی انگلستان جورج اوزبورن گفت که خروج یونان باعث ’شوکی عمیق’ خواهد شد و بریتانیا نباید عوارض جانبی آن را نادیده بگیرد.
با تمام این اوصاف سیپراس روز جمعه با یونکر صحبت کرد و از او خواست طرح نجات یونان را تا زمان همه‌پرسی تمدید کند.
یونان تا روز سه‌شنبه باید یک قسط ۱.۶ میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بپردازد و این در حالی است که یونان در بازپرداخت این بدهی با مشکلات جدی دست به گریبان است.
قرار است که در همه‌پرسی روز یکشنبه آینده، یونانیها به این پرسش پاسخ دهند که آیا شرایط ویژه وام دهندگان یونان برای ارائه طرح نجات مالی را می‌پذیرند یا نه.
کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول پرداخت وام تازه به این کشور را مشروط به اصلاحات اقتصادی در یونان کرده‌اند.
سقف فعلی کمکهای اضطراری بانک مرکزی اروپا به یونان ۸۹میلیارد یورو است که تقریباً همه این پول قبلاً توزیع شده است.
گفتگوها میان یونان و اعتباردهندگان به این کشور که هفته پیش بی‌نتیجه مانده بود باعث اعتراض یونان شد که بانکهای خود را تا روز ششم ژوئیه تعطیل کرد. در ارتباط با تعطیلی بانکها وزیر ترابری یونان اعلام کرد که در این هفته حمل و نقل عمومی در ناحیه آتن رایگان خواهد بود.
 
 http://www.mojahedin.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر