یک مقام‌ وزارت دفاع ملی افغانستان سه‌شنبه 28 مارس از برکناری 1400 کارمند این وزارتخانه که متهم به فساد اداری هستند، خبر داد.
هلال‌الدین هلال، معاون استخبارات استراتیژیک وزارت دفاع ملی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که این کارمندان در شش ماه گذشته برکنار شده‌اند و بیش از صد تن‌شان جنگ‌افزار، روغنیات و اعاشه‌ی ارتش ملی را فروخته بودند.
آقای هلال همچنین گفت: "بخش‌های تدارکاتی تحت ارزیابی قرار گرفت و سپس 1400 تن از پست‌هایشان برکنار و به جای آنان افسران با تعهد جایگزین شدند."
به گفته‌ی او، 55 دوسیه‌ی جرم‌ فروش سلاح و مهمات که صد تن شامل آن است، به مرجع‌های عدلی و قضایی سپرده شده است.
این در حالیست که جان ساپکو نماینده ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است: "دو معضل اصلی در افغانستان فساد اداری و ظرفیت نداشتن نیروهای امنیتی افغان است و در بیشتر وقت‌ها این دو مشکل موازی با هم به پیش می‌رود."
او افزوده است: "فرمانده‌هان ارتش افغانستان پول غذای سربازان‌شان را می‌دزدند. ما داستان پس از داستان می‌شنویم که این فرماندهان تیل و جنگ‌افزار را می‌دزدند و به طالبان می‌فروشند. این تمسخرآمیز است که در پایان زنجیر اکمالاتی هراس‌افگنان قرار دارند."
به گزارش خبر گزاری یک (1) مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری افغانستان دیروز محمد معین فقیر، فرمانده پیشین قول اردوی 215 میوند را به اتهام دست داشتن در فساد مالی، بازداشت کرد.
وزارت دفاع ملی گفت که آقای فقیر به سوی استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و دستبرد به اعاشه و روغنیات متهم است؛ بنابرین او بازداشت و به زندان پلچرخی منتقل شده است.