پس از خبرهای ضد و نقیض منتشره درباره دستگیری بازرگان لبنانی قاسم تاج‌الدین در مغرب، دادگاهی در آمریکا روز جمعه 24 مارس، او را متهم به کمک مالی به حزب‌الله لبنان کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تاج‌الدین از کوناکری پایتخت گینه بیسائو به بیروت می‌رفت که بنا بر دستور صادره از دفتر پلیس بین‌الملل در واشینگتن، در فردوگاه دار البیضاء مغرب، توقیف شد. او به پولشویی و حمایت مالی از اقدام‌های تروریستی متهم شده است.
این اتهام‌ها از سوی دادگاه فدرال واشینگتن هشت سال پس از آن صادر شده که نام قاسم تاج‌الدین، در «فهرست سیاه تروریست‌ها» تهیه شده توسط دولت آمریکا قرار گرفته بود. دولت آمریکا، تاج‌الدین را به جمع‌آوری ده‌ها میلیون دلار برای حزب‌الله لبنان متهم می‌کند.

«صاحب امپراتوری مالی»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که تاج‌الدین، امپراتوری مالی به ارزش میلیاردها دلار مدیریت می‌کند. این امپراتوری اقدام به خرید و فروش کالا در خاورمیانه و آفریقا می‌کند.
از سویی وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید دستگیری تاج‌الدین پس از دو سال تحقیق صورت گرفت که آن را آژانس مبارزه با مواد مخدر با همکاری اداره گمرک و مرزبانی انجام داد. اما هنوز مشخص نشده آیا این دولت مغرب بود که روز جمعه تاج‌الدین را به ایالات متحده تسلیم کرده یا طرف دیگری این اقدام را انجام داده است.
تاج‌الدین که در بازرگانی مواد خام در خاورمیانه و آفریقا فعالیت دارد، سال 2009 به عنوان یکی از حامیان «یک گروه تروریستی» شناخته شد و در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

توضیح آمریکا درباره دلایل دستگیری

از سویی کنت بلانکو معاون وزیر دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تاج‌الدین به دلیل پشتیبانی‌اش از حزب‌الله که یک گروه تروریستی بین‌المللی بزرگی است، در سال 2009 در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و تعامل شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با او ممنوع شد».
البته در حکم بازداشتی که جمعه صادر شد، تاج‌الدین به اقدام به حمایت مالی در دوره اخیر از حزب‌الله لبنان متهم نشده، بلکه این حکم او را متهم کرده که پس از سال 2009 اقدام به بازسازی تشکیلات بازرگانی خود برای دور زدن تحریم‌ها و ادامه دادوستد با شرکت‌ها آمریکایی کرده است.
تاج‌الدین اقدام به خرید مواد خام از صادر کنندگان آمریکایی می‌کرد و از راه حواله‌های بانکی، پول آن‌ها را پرداخت می‌کرد. قیمت این داد و ستد حدود 27 میلیون دلار برآورد می‌شود. البته شرکت‌های آمریکایی که در این معامله‌ها حضور داشتند نمی‌دانستند با تاج‌الدین طرح هستند.

تاج‌الدین از خود دفاع می‌کند

در مقابل تاج‌الدین 62 ساله، با دفاع از خود گفته که بی‌گناه است. اما دادگاه اعلام کرد تا زمان برگزاری جلسه دیگر بازپرسی، او در بازداشت باقی خواهد ماند.
شبلی ملاط وکیل مدافع بازرگان لبنانی هم اتهام تاج‌الدین را به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی رد کرد و گفت: «این‌ ادعاها دروغ است».
شبلی ملاط در بیانیه خود تاکید کرده است: «تاج‌الدین بازرگی مخالف تروریسم و خشونت به خاطر انگیزه‌های سیاسی است».
درباره قرار دادن نامش در فهرست «تروریست‌ها» از سوی دفتر نظارت بر گردش مالی خراجی وابسته به وزارت خزانه‌داری امریکا، وکیل مدافع تاج‌الدین گفت: «این اتهام‌ها اشتباه است، او اسناد و اطلاعات ضروری را در اختیار دفتر نظارت بر گردش مالی خراجی وابسته به وزارت خزانه‌داری امریکا قرار داد تا این اتهام‌ها لغو شود».