منابع خبری عراقی روز جمعه 24 مارس 2017 از کشتار تکان دهنده‌ میان غیر نظامیان در یکی از مناطق مسکونی واقع در غرب موصل خبر دادند.

به گفته این منابع روز پنجشنبه حدود 500 جسد که اغلب آن‌‎ها را کودکان و زنان تشکیل می دهند، از زیر آوار خانه‌های مسکونی که توسط جنگنده‌های عراق و ائتلاف بین المللی بمباران شده بود، بیرون آورده شد .

حادثه بمباران مناطق مسکونی و کشتار تکان دهنده غیر نظامیان با عکس العمل شدید و اعتراض رئیس شورای اداری استان نینوا شد.

این غیرنظامیان در زیر زمین‌هایی که برای پناه بردن از درگیری‌های نظامی ساخته بودند، مخفی شده بودند اما بمباران شدید جنگنده‌های ائتلاف، همه آن‌‎ها را کشت. این زیر زمین‌ها اکنون به «زیر زمین‌های مرگ» در میان موصلی ها معروف شده است.

رئیس شورای اداری استان نینوا، وضعیت شهر موصل را بسیار «فاجعه بار» توصیف کرد. وی با اعتراض شدید به نیروهای ائتلاف خواستار توقف فوری بمباران مناطق مسکونی شهر موصل  شد.

رئیس شورای اداری استان گفته است مناطق مسکونی و زیر زمین هایی که مردم موصل برای پناه بردن از شبه نظامیان داعش و بمباران ائتلاف ساخته بودند به «زیرزمین‌های مرگ» تبدیل شده است. گزارشگر «العربیه.نت» با فرماندهان میدانی ارتش عراق در موصل و برخی از نمایندگان پارلمان این کشورمصاحبه کرده و در باره جزئیات این فاجعه تکان دهنده از آنها پرسیده است .

داعش از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرد

گزارشگر العربیه می گوید اغلب فرماندهان در پاسخ به این سوال که چرا چنین فاجعه تکان دهنده‌ای در مناطق مسکونی رخ داده، جواب‌ می‌دهند که داعش مقصر اصلی این کشتارها است چون این گروه از غیر نظامیان را به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و تک تیر اندازانش بر پشت بام‌ خانه‌های مسکونی که بمباران شد، سنگر گرفته بودند.

سرلشکر معن السعدی، فرمانده عملیات در دستگاه مبارزه با تروریسم در عراق، گفت: «داعش غیر نظامیان را در خانه‌ها به گروگان گرفته و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. همزمان شبه نظامیان مسلح و تک تیر اندازان این گروه بر بام خانه‌های مسکونی سنگر گرفنه و نیروهای عراقی را هدف قرار می دهند. به همین دلیل جنگنده‌های ائتلاف به اشتباه و به دون اینک‌ه از فرماندهان میدانی دستور بگیرند، شبه‌نظامیان داعش که بر بالای خانه مستقر شده بودند را هدف قرار دادند و در نتیجه آن خانه‌ها بر سر ساکنان فرود آمد.

 داعش با این روش بزدالانه و ناجوانمردانه، از کودکان و زنان  برای متوقف کردن بمباران ها مورد استفاده قرار داد».

سر لشکر السعدی افزود: «ارتش عراق به محض دریافت اطلاعات در باره کشتار غیر نظامیان و اینکه داعش از کودکان و زنان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است، از نیروهای ائتلاف خواست تا بمباران‌ها را متوقف کند و بمباران متوقف شد».
السعدی گفت: «البته برخی از این آوار ناشی از انفجار کامیون‌های بزرگی  است که داعش از آن برای حملات انتحاری به مواضع ارتش و نیروهای عراقی استفاده می کند. این انفجارهای مهیب برخی از خانه ها را خراب می کند».

اجساد کودکان و زنان هنوز زیر آوار باقی مانده است


عبدالرحمن اللویزی نمایند استان نینوا در پارلمان عراق، در صفحه فیس بوک خود نوشت: «یکی از اهالی موصل که وضع مالی‌‌اش خوب است، زیر زمینی در خانه خود برای پناه دادن مردم بی پناه درست کرده بود. این خانه در پشت بیمارستان الرحمه قرار دارد. این فرد یک اتاق بزرگ برای مردان درست کرده و یک زیر زمینی به صورت سالن برای زنان و کودکان تهیه کرده بود، اما متاسفانه این خانه توسط جنگنده‌های ائتلاف بین الملل بمباران شد و همه افرادی که به آن پناه برده بودند، کشته شدند. تاکنون جسد 56 نفر از آن‌ها از زیر آوار خارج شده و بقیه اجساد هنوز زیر آوارند».
همسایگان این خانه ، می گویند بیش از 126 نفر در این ساختمان پناه برده بودند».
یکی از خانه های نزدیک آن نیز ویران شد که جسد 8 تن از یک خانواده از زیر آوار به بیرون کشیده شد.
اللویزی گفت: «آمار آوارگان همچنان بالاتر می‌رود، اغلب مردم از ترس این‌که یا به دست داعش کشته می شوند یا در اثر بمباران ترجیح دادند با هرقیمتی فرار کنند .کودکانی را دیدم که بدون مادر و پدر فرار کردند . کودکی 10 ساله را دیدم در حالی که گریه می‌کرد به من گفت مادرم تنها در خانه ماند و به من توصیه کرد که اگر یکی از مسئولان را دیدی به آن‌ها بگو بمباران را لطفا متوقف کنید چون مردم غیر نظامی  زیر آوار می‌مانند».
طبق این گزارش روز پنجشنبه نیز شبه‌نظامیان داعش شماری از خانواده‌ها که بر اثر گرسنگی وجنگ تلاش کرده بودند که از منطقه «بوابه الشام» واقع در شمال غرب موصل فرار کنند را تعقیب کرده و به رگبار بستند. در این حادثه، اکثر غیرنظامیان کشته شدند و آن‌هایی هم که زخمی شدند ماندند و بر اثر خونریزی جان خود را از دست دادند.
در همین حال «سازمان عربی حقوق بشر» با صدور بیانیه‌ای بمباران مناطق مسکونی و کشتار تکان دهنده 305 نفر در موصل توسط ائتلاف بین الملل را به شدت محکوم کرد. این سازمان در بیانیه خود گفته است جنگ با داعش کشتار دسته جمعی و قتل کودکان و زنان و ویران کردن خانه ها بر سر ساکنانشان را توجیه نمی کند.

خبرهای ضدو نقیض در باره کشتار غیرنظامیان در موصل

خبرهای ضد و نقیضی در باره حادثه کشتار غیر نظامیان گزارش شده است. برخی خبرها می گوید نیروهای دولتی سه ساختمان را با سه موشک عمدا با این باور که برخی از اعضای وابسته به «داعش» در میان آوارگان حضور دارند، هدف قرار داده‌اند. مردم غیر نظامی با اطلاع کامل نیروهای دولتی به این ساختمانها پناه برده بودند. پیشتر نیروهای دولتی به این مردم اطمینان داده بودند که آن‌ها را فورا به اردوگاه‌های امن انتقال خواهند داد .
منابع پزشکی عراق می گویند تا بعد از ظهر جمعه حدود 305 جسد از زیر آوار بیرون کشیده شد و تاکنون حدود 200 جسد هنوز در زیر آوار باقی مانده است.