دوشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۲


در شب‌های برفی سعادت‌آباد پایتخت , 200 درخت را از ریشه کندند

روزنامه ایران -داود آجورلو: هنگامی که هوا تاریک شده بود با وجود برف سنگین، گروهی افراد سودجو به دنبال منافع خود در اقدامی شبانگاهی و ضرب‌الاجلی بیش از 200 درخت کاج را در حوالی سعادت‌آباد از ریشه برچیدند تا ساخت‌ و ساز کنند.

بنابر گزارش اهالی و ساکنان این منطقه این اقدام در دو مرحله و با فاصله زمانی یک هفته‌ای و هنگامی که همه در خواب شبانه بودند صورت گرفت و افراد سودجو در هر مرحله حدود 80 تا 90 درخت را از ریشه بیرون کشیدند و به سرعت چاله‌ها را پر کردند و حدود 200 درخت نابود شد.
ریشه‌کن کردن درختان در این روزها به قصد ساخت و ساز ماجرای تازه‌ای نیست، هر چند این ماجرا هر چند وقت یکبار در سعادت‌آباد تکرار می‌شود. با این حال شهرداری و مسئولان اظهار بی‌اطلاعی می‌‌کنند و این در حالی است که مجوزهای ساخت و ساز را شهرداری صادر می‌کند و در واقع شهرداری باید پاسخگو باشد!
ذبیحی، مرد 48 ساله و یکی از ساکنان خیابان میرزایی سعادت‌آباد می‌گوید: هنگامی که برف سنگین باریده بود و همه ساکنان محله در خانه‌هایمان بودیم تعدادی از درختان این فضای سبز 5 هزار متری در دو مرحله ناپدید شدند.
وی افزود: صبح که بیدار شدیم دیدیم درختان این منطقه کمتر شده‌اند، تعجب کردیم چون شب گذشته درختان سرجایشان بودند. البته متوجه شده‌ایم این روزها و ماه‌ها افراد بسیاری سعی داشتند این فضای سبز را تبدیل به مجتمع مسکونی بلند‌مرتبه کنند اما با اعتراض مردم و اهالی روبه‌رو شده بودند.
ذبیحی در ادامه افزود: ما بارها به شهرداری و مسئولان تذکر داده‌ایم اما متأسفانه کسی این موضوع را جدی نمی‌گیرد، به هر حال شهرداری نیز در نابودی این فضای سبز نقش بسزایی دارد چون شهرداری به ظاهر این فضای سبز را به افراد سودجو فروخته و مجوز ساخت را نیز صادر کرده است!
خانم نیک جلال، یکی دیگر از ساکنان خیابان میرزایی می‌گوید:‌ باور کنید ما چندین بار پیگیر ماجرای نابودی این فضای سبز بودیم. درختانی که حدود 50 سانتیمتر پهنا داشتند متأسفانه در مدت 20 روز از جا و از ریشه کنده شده و به منطقه نامعلومی برده شده‌اند. ما واقعاً نسبت به این موضوع پیگیر بوده و ناراضی و ناراحت هستیم.
وی افزود: سال گذشته تعدادی افراد سودجو آمدند و سراسر این فضای سبز را حصار کشیدند.
وقتی دیدند ما نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم و پیگیر ماجرا بودیم حصارها برچیده شد و آن‌ها رفتند اما دوباره پس از یک سال فرد دیگری آمده و می‌گوید من مالک زمین هستم و این زمین را سال 1374 خریده‌ام!
این زن 58 ساله در ادامه افزود: وقتی از این مالک پرسیدیم چرا تابلوی فنی مشخصات مالک و پیمانکار وجود ندارد، وی گفت می‌بینید که سراسر این زمین حصارکشی شده است و در آینده نزدیک ساخت و ساز شروع خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ نظارت ضعیف شهرداری منطقه 2 محسوس است چرا که شهرداری منطقه 2 یک خیابان با این منطقه فاصله دارد، چرا شهرداری اجازه می‌دهد این منطقه فضای سبز به ساختمان‌سازی اختصاص یابد؟  شهرداری باید شرایط گسترش فضای سبز را فراهم کند.
خانم اندویاسیان نیز نسبت به ریشه‌کن کردن درختان در این منطقه اعتراض دارد و می‌گوید: من با شماره 137 تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم. آن‌ها در پاسخ من گفتند:   این زمین  فروخته شده و مجوز ساخت نیز صادر شده است.
این زن ادامه داد: انتهای همین خیابان صراف‌های شمالی، نبش خیابان نوزدهم نیز همین مشکل را داشت. وقتی مردم نسبت به فضای سبز این منطقه معترض شدند در مدت کوتاه این محل به زباله‌دان تبدیل شد. کم‌کم درختان قطع شدند و امروز شاهد ساخت و ساز در این منطقه هستیم. البته این ماجرا همچنان ادامه دارد. من هفت سال است در این منطقه زندگی می‌کنم و صاحب یک واحد آپارتمان هستیم. درست روبه‌روی همین فضای سبز، یک فضای سبز دیگر بود که الان دو، سه درخت بیشتر ندارد. هر چند وقت یکبار یک درخت از آنجا از ریشه خارج می‌شد و امروز شاهد یک زمین صاف و تنها با دو، سه درخت کوچک هستیم، با این حال پایان خیابان شهرداری منطقه2 نیز همین رویه ادامه دارد. دو سالی است که یک فضای سبز بزرگ تبدیل به یک پارکینگ و تجهیزات ساخت و ساز پل شده است. حتی به بهانه ساختن ساختمان بورس تعداد دیگری از این فضای سبز نابود شده است.
خانم محمدعلی و صاحب‌نظر دو زن دیگر هستند که حدود 12 سال ساکن خیابان میرزایی هستند. آن‌ها هم نسبت به ریشه‌کن شدن درختان و نابودی فضای سبز این منطقه معترض هستند. آن‌ها می‌گویند شهرداری باید پاسخگو باشد چرا که ساختمان آن به این فضای سبز نزدیک است.
خانم صاحب‌نظر در ادامه می‌گوید:  خیلی از ساکنان نسبت به  این موضوع ناراحت هستند و از مسئولان شورای شهر درخواست پیگیری و رسیدگی داریم.

پیگیری از شهرداری

قائم مقام شهرداری منطقه 2 در این خصوص به خبرنگار شوک گفت: شهرداری بشدت پیگیر این ماجراست. با این حال فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی پیش آمده باشد، هنوز تخلفی صورت نگرفته است. اگر کسی ساختمان‌سازی کند آن زمان تخلف صورت گرفته است، اگر درختی قطع شده باشد مالک باید خسارت پرداخت کند.
«بخش علیزاده» افزود: شهرداری قانون سختی را برای فضای سبز در نظر گرفته است. قانون شهرداری در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را کرده است. اگر زمینی که دارای فضای سبز باشد و مالک آن به قصد ساخت و ساز به فضای سبز لطمه بزند، جرایم زیادی در پی دارد. یکی از مجازات ها زندان است. با این حال اگر مالکی قصد ساخت و ساز در ملک فضای سبز خود را داشته باشد به دستور قاضی، شهرداری آن زمین را از مالک گرفته و به پارک، فضای سبز و محیط ورزشی تبدیل می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر تخلفی صورت گیرد شهرداری براساس قانون اقدام خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنم در چنین مواقعی مردم با سامانه 1888 تماس بگیرند زیرا هر شکایت و اعتراضی به دستور شهردار برای رسیدگی در دستور کار قرار می‌گیرد و اگر مسئولی از دستور خودداری کند یک امتیاز منفی برای آن واحد در نظر گرفته ‌شده و با شخص خاطی برخورد می‌شود.  وی در پایان اظهار کرد: اگر زمینی مالک شخصی داشته باشد مسئولیت نگهداری فضای سبز با مالک است و شهرداری نیز بر‌ آن
 نظارت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر