سه‌شنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۲

MMK: فشار بر زندانیان و تبعید آنها رامتوقف کنید
1392/12/06 - 2014/02/25 - 12:16 تهرانچاپکردن‌تعداد خوانندگان این مطلب12 اندازە فونت: اندازە فونت بزرگتر کن‌اندازە فونت کوچکتر کن‌‌

MMK: فشار بر زندانیان و تبعید آنها رامتوقف کنیدآژانس کُردپا: یک نهاد مستقل مدافع حقوق‌بشر کُرد با انتشار بیانیه‌ای، خواستار "توقف اجرای احکام توام با تبعید برای متهمان سیاسی، مدنی و عقیدتی" شده است.

در این نامه ضمن اشاره به "افزایش چشمگیر" فشار،تهدید و ارعاب بر زندانیان سیاسی در کُردستان و ایران، آن را به مثابه "روندی دوباره تشدید یافته" که سابقه‌ای چند ده ساله در کُردستان دارد، توصیف شده است.

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان همچنین از "تبعید غیرقانونی" عدنان حسن‌پور به جنوب شرقی کشور ابراز تأسف نموده است.

متن بیانیه که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته است عینا درپی می‌آید:

اخیراً گزارشگران سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان، گزارش‌هایی مبتنی بر فشار، تهدید و ارعاب بر زندانیان و خانواده‌هایشان، بویژه زندانیان سیاسی، عقیدتی و زندانیان موسوم به امنیتی، در برخی از زندان‌ها در روزها و هفته‌های اخیر به نحو چشمگیری افزایش یافته است. در این گزارش‌ها آمده است که مسئولان برخی زندانها تحت دستور و هدایت مسئولان قضایی و امنیتی بطور فزاینده‌ای بر تهدید، فشارو آزار و سلب ابتدایی‌ترین حقوق انسانی زندانیان افزوده‌اند. این فشارها به انحای مختلف از جمله تهدید، جابجایی و یا انتقال و تبعید این دسته از زندانیان به زندانهای مناطق دوردست با هدف افزایش رنج و آزار و شکنجه آنها و خانواده‌هایشان صورت می‌گیرد.

نمونه‌ای از این فشارها، تبعید و انتقال آقای عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار و زندانی کُرد از زندان مریوان به زندانی در یک شهر دوردست در جنوب شرقی کشور است. تبعید و اذیت و آزار و شکنجه زندانیان و خانواده‌هایشان به مثابه روندی دوباره تشدید یافته دارای سابقه‌ای چند ده ساله در کُردستان، در رفتار با خانواده‌های سیاسی کُرد می‌باشد و امروز هم دهها زندانی سیاسی کُرد در زندان‌های استانهای شرقی و جنوبی دور از شهر و زادگاه و خانواده در سخت‌ترین شرایط در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ و بیماری و شکنجه مضاعف و تحمل حبس‌های طولانی مدت، ناعادلانه و غیرانسانی هستند.

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان اینگونه مجازات‌های توام با آزار و رنج مضاعف در زندان‌های دورافتاده را برای متهمان سیاسی، مدنی و عقیدتی نه تنها ناعادلانه و غیرقابل توجیه، بلکه آن را در اغلب موارد ناقض بدیهی‌ترین اصول حقوق اساسی بشر می‌داند.

این سازمان ضمن ابراز تاسف از تبعید غیرقانونی عدنان حسن‌پور، تبعید و یا صدور احکام غیرقانونی تبعید در زندان برای سایر زندانیان سیاسی همچون عبدالرضا قنبری، عبدالفتاح سلطانی و پژوهشگر اجتماعی سعید مدنی، خواستار توقف فشار و تهدید و آزار زندانیان در زندانهای سراسر کشور و توقف اجرای احکام توام با تبعید و حذف آن در سیستم قضایی به عنوان مجازات بویژه برای متهمان سیاسی، مدنی و عقیدتی است.

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان
٢٥ فوریه ٢٠١٤/ششم اسفند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر