سه‌شنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۲

6:52:31 AM 1392/12/6
كنفرانس در انستيتو نوبل اسلو با حضور خانم مريم رجوى
كنفرانس در انستيتو نوبل اسلو با حضور خانم مريم رجوى

کنفرانس در انستيتو نوبل اسلو با حضور خانم مريم رجوی

فراخوان به اتخاذ موضع قاطع و تصميمات لازم الاجرا عليه نقض وخيم حقوق بشر در ايران و اقدام فوری برای تأمين امنيت و سلامت ساکنان ليبرتي
روز دوشنبه 5اسفند (24فوريه) کنفرانسی تحت عنوان «ايران – حقوق بشر – سياست غرب، اقدام عاجل برای ساکنان کمپ ليبرتی» به دعوت گروه های دوستان ايران آزاد در کشورهای نورديک در مرکز انستيتوی نوبل در اسلو تشکيل شد. خانم مريم رجوی، آقايان بوندويک نخست وزير سابق نروژ، گيرهارد نخست وزير سابق ايسلند، پاتريک کندی، نمايندگان احزاب نروژ، کيمو ساسی، نماينده پارلمان، سارا اوکانون، رئيس زنان دموکرات مسيحی در اين کشور، هيأت دانمارکی به رياست کريستين لوند، عضو سابق پارلمان دانمارک، لارش استاگسن، نماينده پارلمان سوئد و کنت اولسون، يک قاضی از اين کشور، يوکو کاله، عضو پارلمان استونی، در اين کنفرانس شرکت و سخنرانی کردند.
شرکت کنندگان به اتخاذ موضع قاطع و تصميمات لازم الاجرا عليه نقض سيستماتيک و وخيم حقوق بشر در ايران و اقدام فوری برای تأمين امنيت و سلامت ساکنان ليبرتی فراخوان دادند.

سخنرانان اعدامهای خودسرانه و جمعی در ايران، محاصره و سرکوب اعضای سازمان مجاهدين در اشرف و ليبرتی و دخالتهای رژيم ايران در منطقه به ويژه جنگ افروزی در سوريه که بعد از روی کارآمدن حسن روحانی، رئيس جمهور جديد اين رژيم، ابعاد بی سابقه يی به خود گرفته است را محکوم کردند. آنها تأکيد نمودند هشت ماه پس از انتخاب روحانی همه علائم بار ديگر اين حقيقت را به اثبات می رساند که اين رژيم ظرفيت تغيير و رفرم از درون خود را ندارد چرا که هر قدمی به سمت تغيير جدی به فروپاشی و سرنگونی آن منجر می شود.
سخنرانان تأکيد کردند که چشم بستن بر نقض حقوق بشر در ايران و کشتار ساکنان اشرف و ليبرتی و دخالتهای اين رژيم در منطقه به بهانه مذاکرات اتمی مخربترين پيامی است که می توان به رژيم داد. اين پيام برای رژيم ايران منعکس کننده عدم جديت جامعه جهانی است و آن را حتی در سرپيچی از توافق اتمی ژنو در نوامبر گذشته نيز تشويق می کند.
مريم رجوی در اين کنفرانس گفت: نه روحانی يک مدره است و نه رژيم کنونی ظرفيت رفرم دارد. من از همان روز اول که رئيس جمهور جديد ملايان بر سر کارآمد اعلام کردم دم زدن از تغيير بدون تحقق حداقلهايی مانند آزادی کليه احزاب سياسی، آزادی اجتماعات، آزادی بيان و مطبوعات، توقف دخالتهای تروريستی و بنيادگرايانه در خارج از ايران به ويژه در سوريه و عراق و خاتمه دادن به برنامه سلاح هسته يی، سرابی بيش نيست. اما در اکثر اين موضوعات وضع در ايران خرابتر شده است. اعدامهای جمعی و خودسرانه به نحو وحشتناکی افزايش يافته است و عدد آنها در سال 2014 از 100 و در دوران روحانی از 600 گذشته است که يک رکورد بی سابقه در سالهای گذشته است.
مريم رجوی افزود: اين غيرقابل مناقشه است که رژيم ملاها در مذاکرات اتمی زير فشار يک قدم به عقب برداشت و با توافق ژنو موافقت کرد. رژيم در هراس بود که افزايش نارضايتی عمومی همراه با وضعيت وخيم اقتصادی و تحريمهای بين المللی منجر به قيامهای عمومی عليه رژيم گردد. اما کم کردن تحريمها و امتياز دادن به ملاها به آنها وقت می دهد که در حالی که پروژه سلاح هسته يی شان را پيش می برند بحرانهای اقتصاديشان را مهار کنند و مخالفت فزاينده عمومی را سرکوب نمايند. رجوی تأکيد کرد قطعنامه های شورای امنيت درباره پروژه های هسته يی رژيم بايد به طور کامل به اجرا گذاشته شود. از جمله غنی سازی و پروژه آب سنگين اراک به طور کامل بايد متوقف شود و رژيم ايران بايد پروتکل الحاقی را پذيرفته و بازرسيهای سرزده به جريان بيفتد.
وی افزود: در حالی که 116تن از ساکنان اشرف در حملات نيروهای عراقی کشته شده اند، هفت تن ربوده شده و 1375تن مجروح و مصدوم شده اند و 18تن در اثر محاصره پزشکی جان باخته اند، سازمان ملل و برخی از دولتها به يک محکوميت ساده و سطحی اکتفا کردند. طی اين مدت هيچ اقدامی در جهت معرفی مجرمان و قرار دادن آنها در مقابل عدالت صورت نگرفته و مهمتر از آن هيچ اقدامی برای تأمين امنيت ساکنان و جلوگيری از فجايع مشابه به عمل نيامده است. آنها حتی مبتکر يک تحقيقات مستقل نشده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر