دوشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۲


افرادی که عضو می‌دهند تا زنده بمانند



بازار خرید و فروش کلیه همچنان داغ است، آگهی خریداران و فرشندگان با قیمتهای میلیونی هنوز روی دیوار است.دلالان به ناز از قدرت نفوذ خود می‌گویند و مسئولان این همه را به حوزه مسائل خصوصی مرتبط می‌دادند.
به گزارش فارس، شیوع بالای بیماریهای غیرواگیر و تغییر سیمای بیماریها در کشور باعث شده، آمار بیماران نیازمند دیالیز و پیوند کلیه افزایش یابد. این موضوع در کنار آمار پایین اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، شرایطی را به وجود آورده تا پیوند کلیه از افراد زنده در اولویت قرار گیرد به طوری که بیماران نیازمند پیوند کلیه چشم انتظار افرادی هستند که در فروش عضو بدن خود انصاف بیشتری دارند.
از طرفی هر سال حدود 20 درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه می‌شود و اگر گران شدن هزینه پیوند کلیه را نیز به آن اضافه کنیم بازار سیاه و غیرقانونی خرید و فروش کلیه برای دلالان و سودجویان داغ‌تر هم می شود.
این در حالی است که قیمت کلیه را اغلب، اهدا کنندگان تعیین می‌کنند.چرا که با توجه به نیاز بیمار دیالیزی برای پیوند، شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که قیمت کلیه سقفی نداشته باشد و این شرایط تا آنجا پیش رفته که حتی اهداکنندگانی بوده‌اند که برای خرید یک کلیه حاضر شده‌اند یک واحد مسکونی به فروشنده بدهند. در نتیجه بیماران نیازمند پیوند کلیه چشم انتظار افرادی هستند که در فروش کلیه خود انصاف بیشتری دارند.
قبادی،معاون مرکز فرآهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری  میگوید : در ایران سالانه حدود 2500 پیوند کلیه انجام می شود که دوسوم آن پیوند از زنده به زنده است و یک سوم از مرگ مغزی است.همچنین حدود 20 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند قرار دارد که این تعداد به غیر از بیماران دیالیزی کشور است که در انتظار پیوند به سر می برند که نزدیک به 20 هزار نفر هم در کشور دیالیز می شوند.


[تاريخ مطلب: پنجم اسفند ۱۳۹۲ برابر با بيست و چهارم فوريه ۲۰۱۴]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر