جمعه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۲

تلسکوپ فضایی کپلر ۷۱۵ سیاره جدید کشف کرده است

تلسکوپ فضایی کپلر موفق شده بیش از ۷۰۰ سیاره کشف کند. ناسا، سازمان فضایی ملی ایالات متحده آمریکا، روز چهار‌شنبه (۲۶ فوریه) اعلام کرد که کشف این همه سیاره تا کنون در تاریخ تحقیقات فضایی بی‌سابقه بوده است.

مرکز "مافت فیلد" ناسا، سازمان فضایی ملی ایالات متحده آمریکا، در کالیفرنیا روز چهار‌شنبه (۷ اسفند/ ۲۶ فوریه) در بیانیه‌ای خبر کشف بیش از ۷۰۰ سیاره دیگر توسط تلسکوپ فضایی کپلر را اعلام کرد.

جک لیساور، محقق تلسکوپ فضایی کپلر در ناسا، اعلام کرد که با نتایج جدید به دست آمده از کپلر مشخص می‌شود که در مجموع ۷۱۵ سیاره ناشناس دیگر در مدار ۳۰۵ ستاره وجود دارند.

هدف تلسکوپ فضایی کپلر کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین بودند. کپلر به دنبال ستاره‌هایی بود که در کهکشان راه شیری وجود دارند و می‌توانند مداری قابل سکونت داشته و احتمالا آب، که از عناصر اصلی شکل‌گیری حیات به شمار می‌رود، در آنها یافت می‌شود.

به همین جهت کپلر بیشتر به دنبال سیاره‌هایی بود که در مداری حدودا نزدیک به زمین به دور ستاره خود می‌چرخیدند. این فاصله‌ای است که احتمال وجود آب مایع بر روی سیاره را افزایش می‌دهد.

گفته می‌شود ۹۴ درصد سیاره‌های کشف شده توسط کپلر کوچک‌تر از نپتون، آخرین سیاره منظومه شمسی هستند. همچنین چهارسیاره کشف شده به دور ستاره‌ای می‌چرخند که گفته می‌شود احتمالا در آنها آب یافت می‌شود و به همین دلیل امکان زندگی در آنها وجود دارد. محققان اما هنوز هیچ نشانه دقیقی از وجود آب در این سیاره‌ها نیافته‌اند.

تلسکوپ فضایی کپلر که نام یوهانس کپلر، منجم آلمانی را بر خود دارد و لقب شکارچی سیاره‌ها را به خود گرفته، با ۱۰۳۹ کیلو وزن، ساخت ناسا است و در هفتم ماه مارس سال ۲۰۰۹ میلادی توسط دلتای ۲ از پایگاه هوایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

این تلسکوپ طی چهارسال به دنبال سیاره‌های حدود ۲۰۰ هزار ستاره بوده است و با استفاده از ردیابی نوسانات نوری ستاره‌ها، به رصد آنها می‌پردازد

فعالیت بخشی از تلسکوپ فضایی کپلر نیمه‌های سال گذشته میلادی متوقف شد و این تلسکوپ نتوانست به رصد ستاره‌ها به هنگام گردش خود در فضا ادامه دهد. داده‌های رسیده از تلسکوپ کپلر هنوز به طور کامل بررسی نشده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر