دوشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۲

گزارشی از وخامت وضعیت جسمانی زندانیان عرب اهوازی

زندانیان سیاسی و فرهنگی در شرایط سخت و طاقت‌فرسایی دوران حبس خود را در زندان‌های اهواز و زندان‌های دیگر ایران سپری می‌کنند. این زندانیان تقریبا از همه حقوق اولیه یک زندانی محروم هستند.
به گزارش جنبش ملی دموکراتیک عرب الاهواز، روند افزایشی تعداد زندانیان و کمبود فضا برای نگهداری آنها، مسوولان را وادار به ساختن زندان‌های جدیدی نموده، اما همچنان مشکل تراکم جمعیت در درون زندان‌ها برطرف نشده است. با وجود این مشکل، زندانیان از حقوق اولیه خود نظیر موارد آتی نیز محروم هستند:
- عدم وجود سیستم تهویه در زندان‌های اهواز سبب شده است تا زندانیان در گرمای بیش از ۵۰ درجه اهواز بدون امکانات خنک‌کننده نظیر کولر به‌سر برند.
- زندانیان از هرگونه درمان و خدمات در بهداری زندان محروم هستند. در این زمینه مسوولان امنیتی همواره از اعزام زندانیان بیمار و صعب‌العلاج به بیمارستان‌های خارج از زندان جلوگیری کرده‌اند.
- کمبود خدمات بهداشتی اولیه در سایر بخش‌های زندان‌ها نظیر حمام و دستشویی و غیره.
- کیفیت پایین غذا سبب شده است تا زندانیان همواره مجبور به خریداری مواد غذایی از فروشگاه زندان شوند.
- نبود آب سالم جهت شرب سبب شده است تا زندانیان از آب غیر بهداشتی موجود استفاده کرده و به بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه که در زندان کارون شیوع یافته، مبتلا شوند. بیماری‌های گوارشی و روده‌ای از دیگر عوارض استفاده از آب ناسالم است.
- زندانیان از تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم بوده و در بسیاری از موارد برخوردهایی به شدت خشن و غیرانسانی با آنها صورت گرفته است. این امر گویای آن است که جمهوری اسلامی بر‌خلاف قواعد و قوانین داخلی و بین‌المللی و برخلاف حداقل استانداردهای نگهداری زندانیان، ذکر شده در کنوانسیون‌های نحوه رفتار با زندانیان مصوب شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نشست ژنو سال ۱۹۵۵، عمل می‌کند. در این زمینه در قوانین داخلی ایران موارد زیر ذکر شده است:
به موجب ماده ۱۱۳ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب ۲۳ / ۹ /۱۳۸۴ "محکوم به محض احساس کسالت جریان را به مسوول امور نگهبانی زندان اطلاع داده و با اخذ معرفی‌نامه به بهداری موسسه یا زندان اعزام و دارو و دستورهای لازم پزشکی را دریافت می‌دارد."
به موجب ماده ۱۱۵ "با تشخیص پزشک بهداری موسسه یا زندان در صورت ضرورت، محکوم بیمار در بهداری زندان بستری خواهد شد…"
به موجب ماده ۱۲۰ "رییس بهداری زندان موظف است همه روزه اول وقت از کلیه محکومان بیمار که در بیمارستان زندان بستری هستند عیادت نماید و پس از پرسش از وضعیت آنان و حصول اطمینان از حسن مراقبت پزشکان و پرستاران نسبت به معالجه و تغذیه صحیح بیماران نظارت کامل و مستمری به عمل آورد."
مواد قانونی ۱۰۵، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۱۲ آیین‌نامه نیز حاوی دستورات صریح پیرامون بهداشت زندان و معاینه فرد زندانی به محض ورود به زندان و تامین احتیاجات دارویی زندانیان بیمار تازه وارد است؛ سازمان زندان‌ها موظف است فورا داروهای زندانیان تازه وارد را در اختیارشان بگذارد.

اخیرا فعالان حقوق بشر اهوازی گزارشی از بیماری‌های حاد عده‌ای از زندانیان سیاسی عرب دریافت کرده‌اند. بنا به این گزارش مسوولین زندان‌ها از اعطای مرخصی جهت معالجه زندانیان بیمار در بیمارستان‌ها ممانعت می‌ورزند. اسامی برخی از زندانیان بیمار در زندان کارون و در دیگر زندان‌های دولت مرکزی ایران به شرح زیر است؛
١- غلام عباس ساکی (سعید ساکی)، در کشور سوریه دستگیر و در اوایل سال ١٣٨۵ شمسی به ایران تحویل داده شد. سعید ساکی ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات اهواز زندانی بوده و 3 ماه را در زندان اوین به‌سر برده بود. پس از آن در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی قاضی مرتضى کیاستی به ۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه انقلاب اهواز مدت زندانی بودن وی در سلول انفرادی اطلاعات را به حساب نیاورده و وی هم‌اکنون در زندان دزفول تحت سخت‌ترین شرایط و با وضعیت جسمانی بسیار بدی به‌سر می‌برد. سعید ساکی از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برد.
٢- رسول مزرعه اهل شهر اهواز است و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در سازمان میعاد در دادگاه انقلاب اهواز شعبه اول توسط قاضی احمدی به ۱۵ سال حبس در زندان یاسوج محکوم شده است. وی در سال ٢٠٠۶ در کشور سوریه بازداشت و به ایران تحویل داده شد. رسول مزرعه هم‌اکنون از بیماری عفونت مثانه رنج می‌برد. مسوولان زندان اجازه اعزام به بیمارستان جهت معالجه را به او نداده‌اند.
٣- رمضان عذاری ناصری، ۴۱ ساله و اهل منطقه کوت عبدالله شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۶ بازداشت شد. رمضان ناصری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا و عضویت در سازمان "النضال" به ۳۰ سال حبس در زندان اقلید محکوم شد. وی از درد و عفونت در پاها رنج می‌برد و تاکنون اجازه معالجه نیافته است.
۴- علی حلفی اهل شهر حمیدیه، در سال ۲۰۰۵ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و افساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۳۰ سال حبس در زندان گناباد محکوم شد. وی از زخم معده و عفونت روده‌ها رنج می‌برد.
۵- علی منبوهی اهل شهر حمیدیه، در سال ۲۰۰۱ بازداشت شد. وی به اتهام محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی، به ۲۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شد. علی منبوهی از بیماری دیابت و چربی خون رنج می‌برد.
۶- رحیم عفراوی اهل کوی علوی شهر اهواز، در سال ۲۰۰۱ بازداشت شد. وی به اتهام محاربه باخدا و اقدام علیه امنیت ملی، به ۲۵ سال حبس در زندان جیرفت کرمان محکوم شد. وی از بیماری قلب رنج می‌برد و نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد.

زندانیان بیمار در زندان کارون:
١- عبدالزهرا هلیجی فرزند خزعل، اهل منطقه شکاره ١ شهر اهواز در سال ۲۰۰۵ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و افساد فی الارض، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شد. عبدالزهرا هلیجی از عفونت شدید در پای راست رنج می‌برد و نیاز به جراحی فوری دارد. پیش از ورود به زندان طی عملی جراحی یک قطعه میل در پای او قرار داده شده بود. طبق نظر پزشکان اکنون بایستی این قطعه فلزی از پای ایشان به واسطه عمل جراحی خارج شود اما مسوولان زندان این اجازه را به او نمی‌دهند.
٢- حسن عبیات فرزند جلاو، متولد ١٣۵٧ و ساکن شهر حمیدیه است که در اوایل سال ٢٠١٢ بازداشت شد. وی متاهل و دارای یک فرزند است. وی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز توسط قاضی فرهادوند به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با خارج متهم شده و هم‌اکنون در زندان کارون در انتظار صدور حکم به‌سر می‌برد. حسن عبیات فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور شهر خفاجیه است. وی به همراه برادر و پدرش در مغازه کوچکی (جگر کبابی) در شهر حمیدیه کار می‌کرد. خانواده آنها از لحاظ اقتصادی در فقر شدیدی به‌سر می‌برد و در زیر خط فقر روزگار سر می‌کنند. تنها منبع روزی این خانواده مغازه جگر فروشی است. حسن عبیات از درد گوش و بیماری معده رنج می‌برد.
٣- عبدالامام زایری فرزند محمود اهل منطقه کانتکس شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۵ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و افساد فی الارض، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شد. عبدالام زائری از خونریزی معده رنج می‌برد.
۴- یحیى ناصری فرزند منصور متولد ١٣۵٧و اهل شهر اهواز است که در تاریخ ١٠ مهرماه سال ۱۳۸۴ شمسی بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و افساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شد. یحیی ناصری مبتلا به بیماری قلب است و نیازمند معالجه بواسطه پزشک متخصص است.
۵- کاظم خوش نمک (خضیراوی) فرزند عبدالحسین، اهل شهر عبادان است که در فروردین سال ۱۳۸۷ شمسی بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز توسط قاضی محمودی به ١۵ سال حبس در زندان کارون محکوم شد. کاظم خضیراوی از فشار خون بالا و بیماری دیابت رنج می‌برد.
۶- مجید طرفی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۶ سال حبس محکوم شده است. وی دچار فشارهای عصبی و بیماری روحی و روانی شده و جهت معالجه نیازمند مراجعه به پزشک متخصص است.
٧- عبدالامیر مطوری اهل شهر محمره است و در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در سازمان "کتائب رعد" از سوی دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس در زندان کارون محکوم شده است. وی از بیماری تشنج عصبی رنج می‌برد.
٨- جلیل حیدری محکوم به حبس ابد است و از بیماری سنگ کلیه رنج می‌برد.
٩- مجید ساری، اهل منطقه سید کریم شهر اهواز است که در سال ۲۰۰۱ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با بیگانگان به ٢٠ سال حبس محکوم شده است. وی از تشنج عصبی رنج می‌برد.
١٠- عادل عفراوی فرزند عدنان، محکوم به ١۵ سال حبس است. وی در اثر شکنجه از ناحیه لگن و کمر رنج می‌برد و نیاز به بستری در بیمارستان دارد.
١١- ناظم بریهی فرزند صگبان، متولد سال ۱۳۶۵، طلبه علوم دینی و اهل حمیدیه است که در ۱۷ مهرماه ۱۳۸۴ بازداشت شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا و افساد فی الارض، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد در زندان کارون محکوم شده است. وی از بیماری‌های پوستی رنج می‌برد.
١٢- طالب سواری، در تیرماه ١٣٨۶ شمسی بازداشت شد و به ١٠ سال حبس در زندان سپیدار اهواز محکوم شد. وی سابقه دستگیری در سال ٢٠٠١ را داشته است. طالب سواری از عفونت چشم رنج می‌برد و نیاز به جراحی دارد.
١٣- مهندس غازی حیدری فرزند عبدالزهرا، متولد ۱۳۵۴ و فعال اهل شهر اهواز است که در ماه مه ۲۰۰۹ توسط اداره اطلاعات بازداشت شده است. وی در مورخه چهارم آذرماه ۱۳۸۸ شمسی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی مرتضى تورک به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم حبس وی در تاریخ اول اسفند ۱۳۸۸ در شعبه سیزده دادگاه تجدید نظر استان به ریاست قاضی غلامحسین ذات عجم و مستشار دادگاه محمود مهرگان تایید شد.
قبل از بازداشت، غازی حیدری به عنوان مهندس مکانیک در شرکت لوله‌سازی اهواز مشغول به کار بوده است. این روشنفکر، نویسنده و فعال فرهنگی جز فعالیت‌های فرهنگی و حقوق بشری هیچ‌گونه فعالیت دیگری نداشته و معتقد به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز است. مهندس حیدری به استفاده از اینترنت و ورود به وب‌سایت‌های فلیتر شده مخالفین نظام، استفاده از کتاب‌های الکترونیکی، تهیه و ارسال نمودارهایی از آمار دستگیر شدگان و محکومین به اعدام و ضدیت و عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران متهم شده بود، که ایشان تمامی این اتهام‌ها را نزد قاضی انکار کرد. وی اقرار به اتهامات مذکور، نزد نیروهای امنیتی را ناشی از شکنجه شدید دانسته است. در همان روزهای تحقیق در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شکنجه شدید جسمی، دو دنده از قفسه سینه مهندس حیدری شکسته شد. وی چندین ماه را در سلول انفرادی همراه با شکنجه فیزیکی و روحی سپری کرد. مهندس حیدری از ناحیه شکستکی در قفسه سینه و پارگی پرده گوش رنج می‌برد و احتیاج به معالجه در بیمارستان دارد.
علاوه بر نقض گسترده حقوق زندانیان، مسوولین زندان‌های جمهوری اسلامی ایران از شیوه‌های مختلف جهت آزار و اذیت زندانیان استفاده می‌کنند.
خوراندن دارو های غیر مجاز، دادن داروهای منقضی و مشکوک به زندانیان، اهانت و تحقیر به آنها، توزیع غذای نامرغوب و اندک و محرومیت از خدمات بهداشتی و پزشکی، مواردی هستند که در سایر زندان‌های اهواز رایج است.
فعالان حقوق بشر اهوازی در تماس‌هایی که با برخی خانواده‌ها و بستگان زندانیان بیمار داشته‌اند، خانواده‌ها همواره از فعالان حقوق بشر خواسته‌اند که وضعیت وخیم فرزندان خود در زندان‌های جمهوری اسلامی را به آگاهی عموم برسانند و راهکاری برای کمک به آنها بیابند.
آمارهای موجود در مورد شمار زندانیان در زندان‌های استان نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۹ در حدود ۳۵ هزار نفر در زندان‌های استان در حبس به‌سر برده‌اند. بنا به این آمارها در حدود 5 درصد کل زندانیان استان افراد متهم به اقدام "علیه امنیت کشور" هستند. پیشتر محمد باقر الفت رییس کل دادگستری استان اعلام کرده است که ورودی سالانه زندانی به زندان‌های استان ۳۲ هزار نفر است و هر ۲۰ دقیقه یک نفر وارد زندان می‌شود. الفت افزوده است که در سطح کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۴۰ زندانی وجود دارد در حالی که در اقلیم اهواز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۸۰ زندانی وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر