چهارشنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۲



چهارشنبه، 7 اسفند ماه 1392 = 26-02 2014

هزینه سرسام آور فیلترکردن سایتها در ایران

سایت الف: پرداختن به موضوع «فیلترینگ» در فضای اینترنت ایران موضوع تازه ای نیست، اما در عین حال این موضوع روزانه با زندگی بسیاری از مردم سروکار دارد و عرصه را بر کاربران اينترنت تنگ و تنگ‌تر مي‌کند.
فیلترینگ در ایران به دو شکل برای کاربران اعمال می شود، بخش نخست آن سايت‌هاي علمي و تخصصي است که وزارت ارتباطات اعتقادي به فيلتر اين سايت‌ها ندارد. بخش دوم فيلتر برخی سایت های سیاسی و اکثر سايت‌هاي غير اخلاقي است که اين مورد نه تنها خواسته مسئولان و دولت بلکه خواسته خانواده‌ها است زيرا هم اکنون تعداد زيادي از کاربران اينترنت را نوجوانان تشکيل مي‌دهند.
اما چیزی که در این میان جالب این است که گفته می شود حدود ۹۰ درصد سايت‌هاي فيلتر شده بر اساس خواسته مردم بوده است، در جایی وزیر ارتباطات اعلام می کند سايت‌هايي نيز وجود دارند که بر خلاف ميل عمومي کاربران اينترنت فيلتر شده‌اند.
اما این سخنان یک نقیض بزرگ دارد؛ گسترش روزافزون سایت های فروش فیلتر شکن و استفاده وسیع کاربران از ابزارهای دور زدن سد فیلترینگ. این موضوع به بهترین شکل نشان می دهد کاربران از وضعیت سلیقه ای فیلترینگ سایت ها ناراضی هستند و مسئولین این حوزه برداشت صحیحی از واقعیات ندارند.
اينترنت راه اصلي گردش اطلاعات در درون یک کشور و مرزهای مجازی آن در دنیاست و اگر جلوي آن گرفته شود، راه دور زدن آن به سرعت باز خواهد شد. ضمن اين كه اغلب سايت‌هايي كه فيلتر آنها شكسته مي‌شود سايت‌هاي مضري هستند كه آمار و اطلاعات مخاطب خود را به راحتي دريافت مي‌كنند و علاوه بر اطلاعات شخصي به همه رمزهاي شخصي كاربران هم دسترسي پيدا مي‌كنند.
بجاست مسئولین با تغییر عینک نگاه خود به واقعیات در این حوزه، به جای هزینه های سرسام آور فیلتر کردن بی ضابطه که بخشی از تامین آن بر تعرفه اینترنت کاربران اعمال می شود، هزینه آن صرف هدفمند کردن سایت های غیراخلاقی شود که بدون تردید عموم مردم و کاربران موافق فيلترينگ آنها هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر