پنجشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۳

آغاز بحران سیاسی در افغانستان


افغانستان/ انتخابات - 
این مقاله در این تاریخ منتشر شده چهارشنبه 18 ژوئن 2014 - آخرین تغییرات در این تاریخ انجام شده است. چهارشنبه 18 ژوئن 2014


REUTERS/Stringer

نوشتۀ عزیز احمد فرد
دکترعبدالله اعلان کرده است که ناظران تیم انتخاباتی خود را از گوشه و کنار افغانستان فراخوانده است و دیگر اعتمادی به کمیسیون انتخابات ندارد.

در حالیکه در شبکه‌های اجتماعی بصورت متواتر ویدئوهای تقلب در انتخابات افغانستان پخش میشوند و در حالیکه اهالی خوست و جلال آباد، خود در افشای تقلب جلسه برگزار کرده و در برابر کمیسیون انتخابات ابراز بی اعتمادی میکنند، کنفرانس مطبوعاتی صبح امروز دکتر عبدالله- کاندیدای پیشتاز دور اول انتخابات، که علاوه بر چهل و یک درصد خودش، پشتیبانی کاندیداهای دیگر را هم به دست آورده و بر اساس بررسی‌ها، لااقل حدود شصت درصد آراء را از آن خود کرده است، آغاز بحران سیاسی است.
چرا در حالیکه تاظران شمرده اند که اشتراک در این دور کمتر از دور قبلی بود، کمیسیون ادعا دارد که بیشتر از هفت میلیون نفر در این رأی گیری شرکت کرده اند؟ این ابرازات کمیسیون را دکتر عبدالله مورد انتقاد قرار داد و با یادآوری اتهام تقلب بر آقای ضیاءالحق امرحیل و تقلب در بسیاری از محلات، از کمیسیون انتخابات سلب اعتماد کرد. این سلب اعتماد، توسط کاندیدایی که بر اساس پیش‌بینی‌ها برنده است، ما را به یاد انتخابات قبلی می اندازد که در آن زمان هم به دلیل تقلب وسیع، آقای دکتر عبدالله از اشتراک در دور دوم خود داری کرده بود.
اینکه این بحران ما را به کجا خواهد کشید مشخص نیست، ولی آنجه مسلم است این است که افغانستان، یا اعلان تعلیق ارتباطات میان ناظران گروه دکتر عبدالله و کمیسیون انتخابات، سر از امروز وارد بحران سیاسی شده است.
* * *
در واکنش به تصمیم دکتر عبدالله، ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرده است که اختلافات در روند انتخابات یک امر معمول است و حامد کرزی در این مورد با هر دو نامزد در تماس است.
کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است که شمارش آرا ادامه دارد و تصمیم عبدالله پیش از وقت است. شریفه زرمتی وردک، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این مورد گفته است که شمارش آراء از نظر قانون ادامه می‌یابد، او همچنان گفته است که ازنظر قانونی ما حق داریم روند را ادامه بدهیم، ولی تاکنون فیصله نکرده‌ایم. با آقای عبدالله صحبت می‌کنیم و کوشش می‌کنیم با داکتر عبد الله بنشینیم.
و بالاخره یوناما، «دفتر سازمان ملل متحد در کابل» گفته است که اعلامیه اخیر دکتر عبدالله برای ما مایه تعجب شده است؛ یوناما با ابراز تأسف اضافه کرده است که آنان برای جستجوی راه حل، همزمان با هردو طرف و کمیسیون انتخابات در مشوره و گفتگو استند.
tags: افغانستان - انتخابات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر