یک قاضی فدرال آمریکا در شهر بروکلین ایالت نیویورک، روز شنبه به دولت آمریکا دستور داد اخراج مهاجران و پناهندگانی، که در فرودگاه‌های این کشور بازداشت شده اند را موقتا متوقف کند.
این قاضی اجرای بخشی از دستورالعمل اجرایی صادره از سوی دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا را لغو کرد. ترامپ این دستورالعمل را روز جمعه اعلام کرده بود.
این دستور شامل پناهندگان و دارندگان ویزا می‌شود که از کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن بطور قانونی وارد آمریکا شده، ولی هنگام ورود به آمریکا در روز شنبه بازداشت شده اند. بنا به دستور رییس جمهوری آمریکا، شهروندان این ۷ کشور مسلمان برای دستکم ۹۰ روز حق ورود به کشور آمریکا را ندارند.
آن دانلی، قاضی آمریکایی در پی درخواست «اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا» و مدافعان آزادی‌های فردی در این کشور، برای جلوگیری از اخراج پناهندگان، حکم به لغو دستور العمل رییس جمهوری داد.
این قاضی در حکم خود که شنبه شب صادر شد گفت اخراج این پناهندگان می تواند «آسیب غیرقابل جبرانی» برای آنها و خانواده‌های وابسته به آنها داشته باشد.
به گزارش اتحادیه آزادیها، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در فرودگاه‌های آمریکا در روز شنبه بازداشت شده‌اند.
این دادخواست روز شنبه از سوی ۲ پناهنده عراقی تسلیم دادگاه شد، که در این روز وارد فرودگاه نیویورک شده و بازداشت شده بودند. به گفته دادستانی این ۲ عراقی اکنون آزاد شده‌اند.
در خارج دادگاه در شهر نیویورک جمعیت زیادی دست به اعتراض زده و هنگام صدور حکم دادگاه ابراز خوشحالی کردند.
قاضی دانلی در سال ۲۰۱۴ از سوی باراک اوباما به عنوان قاضی فدرال برگزیده و با رای ۹۵به ۲ در مجلس سنا مورد تایید قرار گرفت.