خبرگزاری رویترز به نقل از یک سند وزارت امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، باوجود دستور دونالد ترامپ در منع ورود پناهندگان، دولت آمریکا در هفته جاری به ۸۷۲ پناهنده اجازه داده تا وارد خاک این کشور شوند.

یک مقام وزارت امنیت ملی آمریکا که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این پناهندگان در «مرحله انتقالی» بودند، و پرونده آنها پیش از این دستور مورد تایید قرار گرفته است.

اجازه ورود این پناهندگان بعد از آن صادر می‌شود که اعتراض‌ها علیه این دستور ترامپ بالا گرفته است. منتقدان می‌گویند که این دستور بدون مشورت و هماهنگی با سازمان‌های ذیربط گرفته شده است.

این مقام گفت هنوز معلوم نیست آیا بازهم اجازه ورود به پناهندگان داده خواهد شد یا خیر. در این سند به ملیت پناهندگانی که وارد آمریکا شدند هیچ اشاره‌ای نشده است.
بنا به دستور ترامپ، شهروندان ۷ کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، سودان، سومالی و یمن اجازه ورود به آمریکا را ندارند. در روزهای اخیر مسافران این کشورها که عمدتا مسلمان هستند هدف این دستور ترامپ قرار گرفته اند و به آنها اجازه سفر به آمریکا داده نشده و یا در فرودگاه‌های آمریکا بازداشت و دیپورت شده اند.

بنا بر این سند، از روز جمعه تا دوشنبه ۳۴۸ نفر دارندگان روادید آمریکا نتوانسته‌اند به این کشور سفر کنند. علاوه بر این بیش از ۲۰۰ مسافر هم بعد از ورود به فرودگاه‌های آمریکا نتوانسته‌اند وارد خاک آمریکا شوند.

در این مدت زمان، بیش از ۷۳۵ نفر مورد بازپرسی مقامات اداره مهاجرت آمریکا قرار گرفته‌اند، که ۳۹۴ نفر از آنها کارت سبز اقامت آمریکا را داشتند.
ترامپ گفت دستوری که او روز جمعه صادر کرده برای حفاظت از آمریکا در مقابل «ورود تروریست‌های خارجی» بوده است.
براساس این دستور ورود پناهندگان برای ۱۲۰ روز متوقف می‌شود تا مقامات آمریکایی بتوانند مطمئن شوند پناهندگان پذیرفته شده تهدیدی برای امنیت این کشور نخواهند بود.
مقامات آمریکایی یکشنبه شب اعلام کردند که دارندگان کارت سبز می‌توانند به آمریکا سفر کنند، اما در فرودگاه مورد بازجویی بیشتر قرار خواهند گرفت.