صدها تن از یهودیان آمریکا روز یکشنبه 29 ژانویه 2017 در خارج محیط فرودگاه بین المللی JFK نیویورک با بلندکردن پلاکارهایی که بر آنها شعار «نه به منع دخول مسلمانان آمریکا ...نه به کشیدن دیوار در مرزها» علیه دونالد ترامپ شعار دادند.

یهودیان با برگزارس مراسمی مفروف به «هفدلاه» که معمولا یهودی ها در پایان روزهای شنبه پس از ادای مناسک دینی آن را انجام می دهند، علیه تصمیمات جدید ترامپ از جمله دستور اجرایی قانون منع ورود مسلمانان 7 کشور و کشیدن دیوار میان این کشور و مکزیک شعار دادند.

روز گذشته که مصادف بود با روز جهانی هولو کوست، یهودیان آمریکا به همین مناسبت در یک فراخوان عمومی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر برای حمایت از مسلمانان در برابر تصمیمات ترامپب به تظاهرات فراخوان داده‌اند.





یهودیان آمریکا با این شعار:«بگذار به وظیفه انسانی عمل کنیم ...دیدارمان برای اعتراض فرودگاه بین المللی JFK نیویورک خواهد... نباید هولوکوست جدیدی در دنیا رخ ندهد ....نباید کینه توزی ترویج شود»، برای تظاهرات خارج فرودگاه فراخوان داده بودند.

این فراخوان با استقبال گرم همه طیف های یهودیان آمریکا روبرو شد برخی پلاکارد حمایت از مسلمانان را در کنار لگوی ستاره داوود بلند کرده بودند و برخی از آنها نام اسلام را در وسط ستاره قرار داده بودند. تعدادی از شرکت کنندگان از نسل یهودیانی بودند که از هولوکوست نجات یافته بودند. آنها با ابراز این عقیده که فاجعه هولوکوست ابتدا با ترویج اندیشه دشمنی با یهودیت آغاز شد نسبت به وقوع هولوکوست دیگری علیه مسلمانان هشدار دادند.

حضور داوطلبانه وکلای عالی رتبه یهودی برای دفاع از مسافران در فرودگاههای آمریکا

دهها تن از وکلای عالی رتبه و مترجمین نخبه از یهودیان آمریکا روز گذشته به صورت داوطلبانه و بدون اینکه از کسی دستمزد یا پولی دریافت کنند، برای دفاع از مسافران مسلمانی که در فرودگاه نیویورک معلق مانده‌اند، حضور یافته و پرونده‌های این مسافران را جهت دفاع از آنها در دادگاهها قضایی، تحویل گرفتند. این وکلا اعلام کردند که تا آخرین نفس در برابر دستور اجرایی ترامپ خواهند ایستاد و این قانون را به هر نحوی ملغی خواهند کرد.
در همین حال یک قاضی فدرال آمریکا در شهر بروکلین ایالت نیویورک، روز شنبه با ذاعتراض شدید به دستور اجرایی ترامپ به دولت آمریکا دستور داد اخراج مهاجران و پناهندگانی، که در فرودگاه‌های این کشور بازداشت شده اند را موقتا متوقف کند.
این قاضی اجرای بخشی از دستورالعمل اجرایی صادره از سوی دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا را لغو کرد. ترامپ این دستورالعمل را روز جمعه اعلام کرده بود.
این دستور شامل پناهندگان و دارندگان ویزا می‌شود که از کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن بطور قانونی وارد آمریکا شده، ولی هنگام ورود به آمریکا در روز شنبه بازداشت شده اند. بنا به دستور رییس جمهوری آمریکا، شهروندان این 7 کشور مسلمان برای دستکم 90 روز حق ورود به کشور آمریکا را ندارند.
آن دانلی، قاضی آمریکایی در پی درخواست «اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا» و مدافعان آزادی‌های فردی در این کشور، برای جلوگیری از اخراج پناهندگان، حکم به لغو دستور العمل رییس جمهوری داد.
این قاضی در حکم خود که شنبه شب صادر شد گفت اخراج این پناهندگان می تواند «آسیب غیرقابل جبرانی» برای آنها و خانواده‌های وابسته به آنها داشته باشد.
به گزارش اتحادیه آزادیها، حدود 100 تا 200 نفر در فرودگاه‌های آمریکا در روز شنبه بازداشت شده‌اند.