سه‌شنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۵

#ایران# 'فهرست هزار زن نخبه افغان' برای استخدام در پست‌های دولتی به حکومت سپرده شد


31.1.2917

'گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان افغان ' یک فهرست هزار نفری از "زنان نخبه" از تمامی ولایات افغانستان را آماده کرده و به حکومت سپرده است. 

این گروه می‌گوید حکومت می‌تواند از این فهرست استفاده کرده و در انتخاب نکردن زنان برای پست‌های حکومتی، نبود ظرفیت در میان زنان را بهانه قرار ندهد. 

در گردهمایی امروز سه شنبه ۱۲ دلو (بهمن) این فهرست از سوی 'گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان ' به اسدالله غضنفر، مشاور رئیس جمهوری افغانستان، به نمایندگی از حکومت سپرده شد.

گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان افغانستان متشکل از نمایندگان شورای ملی، نهادهای جامعه مدنی، کمیسیون مستقل انتخابات، وزارت امور زنان، احزاب سیاسی و رسانه‌ها است. 

اعضای این گروه می‌گویند از یک سال به این‌سو به کمک فیفا یا بنیاد انتخاب آزاد و عادلانه افغانستان، با افراد مختلف در موسسات حکومتی و غیرحکومتی در ولایات و کابل، در دانشگاه‌ها، با افراد پرنفوذ در داخل و بیرون از افغانستان تماس گرفته و نام زنانی را که تحصیلات عالی، توانایی مدیریتی و شهرت نیک دارند را جمع آوری کرده‌اند.
آنها می‌گویند، دنبال خواهند کرد که آیا حکومت از این فهرست در انتخاب افراد در کرسی‌های حکومتی استفاده می‌کند یا نه.
گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان می‌گویند هر دو رهبر حکومت وحدت ملی در انتخابات از زنان استفاده ابزاری کرده و فقط از رای آنها استفاده کردند.
براساس آمارها ۳۸ درصد از رای دهنده‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر زنان بودند.
مسئولان گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان افغانستان می‌گویند رهبران حکومت در زمان کمپین‌های انتخاباتی‌شان هم از نقش دادن زنان در سطوح رهبری سخن زدند ولی به وعده‌شان عمل نکردند.
حمیرا ثاقب، یک تن از اعضای جامعه مدنی می‌گوید حکومت افغانستان حتی قادر نشده که سهم زنان را در پست‌های پایین ادارات حکومتی افزایش دهد.
در حال حاضر ۲۲ درصد از کارمندان خدمات ملکی را در افغانستان زنان تشکیل می‌دهد، در حالی که حکومت حدود پانزده سال پیش به جامعه جهانی تعهد داده بود که این نقش را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
شماری از شرکت کننده‌های گردهمایی امروزی گفتند اکنون بیشتر از هر زمان دیگر فضای سیاسی برای زنان باز است.
در حال حاضر چهار وزارت و هشت معاونت در وزارت‌ها در حکومت افغانستان توسط زنان اداره می‌شود. همچنین ۲۵ درصد کرسی‌های مجلس نمایندگان به زنان اختصاص داده شده است.

بی بی سی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر