روز دوشنبه کاخ سفید آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا سلی ییتز، دادستان کل این کشور را به دلیل مخالفت با دستور منع ورود شهروندان ۷ کشور به آمریکا از کار برکنار کرد.

خانم ییتز عصر روز دوشنبه طی نامه ای که از کاخ سفید بصورت دستی به دفتر او برده شد از کار برکنار گردید.

به گزارش روزنامه والستریت ژورنال، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «خانم ییتز به وزارت دادگستری خیانت کرده و حکم قانونی که با هدف حفاظت از شهروندان آمریکایی صادر شده را اجرا نکرده است».

خانم ییتز از سوی دولت باراک اوباما به دادستانی کل آمریکا منصوب شده بود و در دولت کنونی بصورت موقت کار خود را ادامه می داد. او روز یکشنبه در مخالفت با دستور ترامپ درمنع ورود شهروندان ۷ کشور عمدتا مسلمان به آمریکا، به دادستان‌های وزات دادگستری دستور داد تا در دادگاه‌ها از این دستور ریاست جمهوری دفاع نکنند.
پس از برکناری ییتز، دانا بونته، دادستان منطقه ویرجینیا موقتا به دادستانی کل آمریکا منصوب شد. قرار است جف سیشون، کاندید منتخب ترامپ برای دادستانی کل هفته آینده در سنای آمریکا مورد تایید قرار بگیرد.
به گفته مقامات کاخ سفید، بونته در ساعت ۹ شب روز دوشنبه مراسم سوگند را اجرا ، و قبل از نیمه شب دستورالعمل جدیدی برای وزارت دادگستری صادر کرد و گفت: «بدین وسیله من دستور سلی ییتز، دادستان قبلی را لغو می‌کنم و از تمامی همکاران وزارت دادگستری می‌خواهم به وظایف خود عمل کرده و از دستورهای قانونی ریاست جمهوری دفاع کنند».
در بیانیه کاخ سفید ضمن انتقاد شدید از خانم ییتز آمده است «او در مورد مرز‌ها و مهاجرت بسیار ضعیف عمل کرده است. اکنون وقت حفاظت از کشور است. فراخوان برای اتخاذ اقدامات شدیدتر در مورد افرادی که از ۷ کشور خطرناک جهان به آمریکا سفر می‌کنند یک عمل افراطی نیست. این عملی منطقی و لازم برای حفاظت از کشور است».