یکشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۳


انتخاب یک گروگان گیر به ریاست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد
دبی-العربیه.نت فارسی
دولت ایران حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و یکی از گروگان گیران اعضای سفارت آمریکا در تهران را به عنوان سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک انتخاب کرد.

ابوطالبی قرار است که جایگزین محمد خزاعی شود که  از ژوئیه 1989 عهده‌دار این سمت بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابوطالبی سوابقی چون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا (به مدت ۱۵ سال)، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه (به مدت ۵ سال)، مشاور وزیر امور خارجه (به مدت ۵ سال) و عضویت در شورای استراتژیک وزارت امور خارجه را در کارنامه کاری خود دارد.
حمید ابوطالبی متولد سال 1957 در تهران و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی تاریخی از دانشگاه لوون فرانسه، کارشناسی ارشد جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن‌ اسلامی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کارشناسی جامعه شناسی از دانشگاه تهران است.
به گزارش بلومبرگ، ابوطالبی یکی از اعضای دانشجویان پیرو خط امام بود که در سال 1979 سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و 52 دیپلمات آمریکایی را به مدت 444 روز به گروگان گرفتند.
بر اساس این گزارش هنوز دولت آمریکا به درخواست ویزای ابوطالبی برای ورود به آمریکا پاسخ نداده است. ورود ابوطالبی به آمریکا می تواند بر روند مذاکرات اتمی ایران با قدرتهای جهانی تاثیر منفی بگذارد و دولت آمریکا را در موقعیت دشواری در ارتباط با صدور ویزا برای یکی از گروگان گیران اعضای سفارت خود در تهران قرار می دهد. 
یک دیپلماتها گروگان گرفته شده آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به بلومبرگ گفت هرکس که در ارتباط با گروگان گیران بوده باشد نمی تواند ویزای آمریکا بگیرد.
ابوطالبی در مصاحبه با سایت ایرانی خبرآنلاین، ادعا  کرده که در اشغال سفارت آمریکا در تهران نقشی نداشته و فقط به عنوان مترجم و مذاکره کننده عمل می کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر