شنبه، فروردین ۰۹، ۱۳۹۳

شنبه، 9 فروردین ماه 1393 = 29-03 2014

انتخابات ‌و سایه سنگین ‌رسوایی بر حزب ‌اردوغان

انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان فردا یکشنبه در این کشور برگزار می شود. انتظار می‌رود تظاهرات ضددولتی و همچنین اتهامات فساد علیه حزب حاکم و دولت ترکیه بر این انتخابات تأثیر بگذارد.
این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که حزب اسلامگرای حاکم (حزب عدالت و توسعه) با اتهاماتی همچون فساد و رشوه خواری مواجه بوده و تصمیم اردوغان برای مسدود کردن شبکه های اجتماعی توئیتر و یوتیوب انتقادهای گسترده ای را متوجه دولت او کرده است.
ناظران می گویند، هیچ شکی در تأثیرگذاری تظاهرات سراسری ضددولتی و همچنین اتهامات فساد به حزب عدالت و توسعه اردوغان بر انتخابات محلی نیست، اما سؤال اصلی و مهم این است که میزان این تأثیرگذاری تا چه حد خواهد بود و آیا نتایج این انتخابات را برضد حزب حاکم این کشور رقم خواهد زد یا نه؟
انتخابات فردا در ترکیه بدان حد اهمیت دارد که اردوغان اعلام کرده در صورت شکست حزب متبوع خود در انتخابات شوراها از نخست وزیری کناره گیری می کند.
یکی از نگرانی‌های رأی‌دهندگان ترکیه، احتمال تقلب در انتخابات است. از همین‌رو، فقط در شهر استانبول 25هزار داوطلب در تمامی حوزه‌های انتخاباتی حضور خواهند یافت تا مانع بروز هرگونه تخلف یا تقلب در مراکز اخذ یا شمارش آراء شوند.
یک گزارشگر غربی در گزارشی از استانبول گفت: انتخاباتِ محلی ترکیه، محکی سخت برای دولت رجب طیب اردوغان خواهد بود و نتایج آن، به مردم ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات آتی پارلمانی و ریاست جمهوری، خوراک بیشتری برای بحث و مناظره خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر