شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۳

"میلیاردرهای در سایه" علیه مذاکرات هسته ای

 


نشریه "نیشن" همزمان با تمدید 4 ماهه مذاکرات ایران و 1+5

تذبیر : "شلدون آدلسون"، "پائول سینگر" و "برنارد مارکوس". سه میلیاردری که در پشت پرده کارشکنی در روند توافق هسته ای ایران و 1+5 قرار دارند و پول های هنگفتی را صرف تقویت اندیشکده ها و لابی های مخالف دیپلماسی ایران و امریکا می کنند.

بامداد امروز ظریف و اشتون در بیانیه ای مشترک اعلام کردند مذاکرات  ایران و 1+5 تا 244 نوامبر تمدید شده است و همین موضوع امکان کارشکنی این لابی ها علیه توافق هسته ای را افزایش می دهد.

به گزارش "تدبیر"، نشریه "نیشن" با انتشار مقاله "الی کلیفتون" کارشناس مسائل سیاسی به پشت پرده بودجه های هنگفت اختصاص یافته به لابی های امریکایی که هدف شان ایجاد کارشکنی در مذاکرات هسته ای ایران می باشد پرداخته است.

این کارشناس امریکایی در بخش دیگری از مقاله خود به معرفی "میلیاردر" های امریکایی می پردازد که پشت پرده این ماجرا قرار دارند و هزینه مالی لازم برای اجرای پروژه کارشکنی را تامین می کنند. نویسنده مقاله می نویسد:"من به همراه "علی قریب" یکی از دانشجویانم پیش تر مقاله ای را منتشر کرده بودیم که در آن به بررسی لابی ها و پروه هایی پرداخته بودیم که در مخالفت با سیاست "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا در قبال ایران عمل می کردند. از جمله گروه های حامی دیپلماسی واشنگتن با تهران که بر نمایندگان امریکایی تاثیرگذارند می توان به: مرکز "برای امنیت امریکایی نوین"، شورای ملی ایرانیان امریکایی (نایاک)، شورای ایرانیان امریکایی و شورای روابط امریکایی – اسلامی اشاره کرد.

مجموع بودجه سالانه این گروه ها 9.4 میلیون دلار تحمین زده شده است. این در حالی است که در مقابل بودجه سالانه گروه ها و بنیادهای مخالف توافق هسته ای ایران و امریکا از جمله بنیاد "برای دفاع از دموکراسی" و لابی "آیپک" چیزی در حدود 75 میلیون دلار است. از جمله اندیشکده های فعال دیگر در زمینه کارشکنی در مذاکرات هسته ای ایران و امریکا می توان به انستیتو واشنگتن برای سیاستگذار خاور نزدیک (با بودجه 8.7 میلیون دلار) و یا گروهی "اتحاد علیه ایران هسته ای" (با بودجه 1.6 میلیون دلار) اشاره کرد."

این تحلیلگر امریکایی در ادامه به سرمایه داران معروف امریکایی که پشت گرده چنین گروه ها و اندیشکده هایی قرار دارند پرداخته و به سه چهره کلیدی اشاره می کند:"در این میان توجهات عمده به سوی "شلدون آدلسون"، "پائول سینگر" و "برنارد مارکوس" جلب شده است.

آنان مخالف توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 هستند. "شلدون آدلسون" رییس گروه کازینو و هتل های "سندز" می باشد. ارزش کلی سرمایه های او 36.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای دست کم از سال 2007 میلادی 1.04 میلیون دلار به لابی آیپک کمک کرده است. در اکتبر سال 2013 میلادی به همراه همسرش "میریام" بیش ترین کمک مالی را در جریان کارزار انتخاباتی برای آن چه ادعا می کرد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است هزینه کرد."

این کارشناس امریکایی در ادامه با اشاره به دو چهره میلیارد امریکایی دیگر که در پشت پرده لابی ضد ایرانی قرار دارند می نویسد:"برنارد مارکوس" میلیارد امریکایی است که ارزش کلی سرمایه های او 3.6 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او در فاصله سال های 2008 تا 2011 میلادی، 10.7 میلیون دلار به لابی های ضد ایرانی کمک کرد. او هم چنین در فاصله سال های 2007 تا 2012 میلادی مبلغ 2.45 میلیون دلار به لابی آیپک کمک کرد.

دیگر میلیارد امریکایی کمک کننده به لابی ضد توافق هسته ای "پائول سینگر" است. او بنیانگذار بنیاد مدیریت و برنامه ریزی "الیوت" است. ارزش کلی سرمایه او 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای در فاصله سال های 2008 تا 2011 میلادی مبلغ 3.6 میلیون دلار هزینه کرده است. هم چنین در فاصلع سال های 2010 تا 2011 میلادی نیز مبلغ 1.5 میلیون دلار به لابی آیپک اختصاص داده بود. او دومین کمک کننده بزرگ به انستیتو "امریکن اینترپرایس" محسوب می شود و تنها در سال 2009 میلادی 2.31 میلیون دلار به این نهاد مطالعاتی کمک مالی ارائه کرد."
[تاريخ مطلب: بيست و هشتم تير ۱۳۹۳ برابر با نوزدهم ژوئيه ۲۰۱۴] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر