چهارشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۳

خبرنگار ایرانی-آمریکایی از زندان آزاد شد


دبی، العربیه.نت فارسی
یک خبرنگار ایرانی-آمریکایی که به همراه سه خبرنگار دیگر هفته گذشته در تهران بازداشت شده بود روز چهارشنبه 30 ژوئیه 2014 آزاد گردید.

ایالات متحده آمریکا پیش از این خواستار آزادی این خبرنگاران شده بود و یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که واشنگتن " از تمام راههای ممکن" نگرانی خود را به تهران منتقل کرده است.

یک منبع نزدیک به این خبرنگار آزاد شده به رویترز گفت که با او در زندان به خوبی رفتار شده و زندانبانان ایرانی او را شکنجه نکرده اند. نام این منبع به درخواست خویشاوندان خبرنگاران زندانی فاش نشده است.

جیسون رضاییان 38 سال سن دارد، و خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تهران است. یگانه صالحی، همسر رضاییان، هم به همراه او دستگیر و هنوز در زندان بسر می برد. صالحی خبرنگار روزنامه اماراتی "دنشنال در تهران است. این دو خبرنگار به همراه دو خبرنگار دیگر روز سه شنبه گذشته در تهران دستگیر شدند.

به گزارش کمپین جهانی حقوق بشر ایران، که مقر آن در نیویورک است، نیروهای امنیتی به دنبال دستگیری این افراد، به خانه رضاییان و صالحی حمله کرده و "وسایل شخصی آنها از جمله کامپیوتر، کتابها و یادداشتهایشان" را ضبط نمود.

فاطمه طلایی، مادر یگانه صالحی، به خبرگزاری رویترز گفت: "ما خیلی نگران حال آنها هستیم...و هشت روز است که از آنها بیخبریم. ما حق داریم بدانیم که آنها کجا هستند و چرا دستگیر شده اند."

ماری رضاییان، مادر خبرنگار ایرانی-آمریکایی، در یک پیام ویدیویی که در وبسایت روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، ابراز نگرانی کرده فرزندش، که از فشار خون بالا رنج می برد، در زندان نتواند به مراقبت های پزشکی لازم دسترسی داشته باشد.

ایران روز جمعه گذشته خبر دستگیری این افراد را تایید کرد، و گفت مشغول بررسی این پرونده است.

ایران تابعیت دوگانه شهروندان خود را برسمیت نمی شناسد. دو نفر از سه خبرنگار بازداشت شده دارای تابعیت دوگانه هستند. به گزارش کمیته حفا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر